1515

Nya teledrottningen fick personalen att gråta

Miljardären som saknade kyl i ett års tid, biljardären som inte längre är rikast i världen och Apotea-grundarens nästa affärsidé. Det är några saker som Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz funderar på denna vecka, tillsammans med betydelsen av whisky för Sveriges nya teledrottning.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz

I förra veckans Di Weekend hade vi ett glassigt reportage från spelmiljardären Fredrik Westers spanska residens. Men hemmalivet har inte alltid varit så lyxigt. I början av Paradoxäventyret, i samband med att han träffade nuvarande kärleken och mamman till hans två barn, bodde han i en etta i Vastastan i Stockholm. När han började dejta Lovisa så ska han ha varit utan en fungerade kyl i ett år. Folk undrade tydligen över hur han kunde leva så, men enligt Fredrik så kommer ju ölen kall ur tappen på krogen. 

”Det säger väl kanske en del om ens personlighet. Jag var väldigt mycket ungkarl då”, ska han ha kommenterat detta med.

Allison Kirkby hittade styrkan i whiskyn.
Allison Kirkby hittade styrkan i whiskyn.Foto:Martin Kiessling

I veckan blev det klart att Allison Kirkby blir Sveriges nya teledrottning. Skotskan tar nästa år över vd-stolen på Telia. Hon var tidigare vd för Kinneviks konkurrent Tele2 TEL2 B -0,19% Dagens utveckling innan det slogs ihop med Comhem. Sedan dess har hon bossat över den danska teleoperatören TDC. 

Läs mer: Hon är en ”game changer” – dags att ompröva folkaktien

Allison Kirkby har jobbat sig upp från golvet. Hon ska sakna universitetsutbildning och komma från en arbetarbakgrund. Hennes karriär började på destilleriet hos whiskytillverkaren Johnnie Walker i Glasgow samtidigt som hon läste till redovisningsekonom. Svenskarnas punktlighet var något som förvånade henne i början och hon uppskattar rättframheten som råder. Hon ska varit så omtyckt på Tele2 att anställda ska ha gråtit öppet när hon slutade. Kanske kommer personalen på Telia skåla med en finare årgång whisky nu till helgen. 

Synd att Daniel Ek är lite av en näringslivets ”Greta Garbo” – en tv-debatt mellan honom och Edward Blom vore ju guld.
Synd att Daniel Ek är lite av en näringslivets ”Greta Garbo” – en tv-debatt mellan honom och Edward Blom vore ju guld.

Spotifygrundaren Daniel Eks besvär med sin drömkåk i Djursholm har ju varit en ständig följetong hos oss och genererat stort intresse hos er läsare. I veckan kunde vi berätta att Danderyds byggnadsnämnd nu gett honom rätt att riva 1890-talsvillan. Dock hindrar detaljplanen honom från att bygga ligga högt.

Läs mer: Daniel Ek får riva lyxvillan – men måste bygga lägre

Miljardären köpte villan sommaren 2018 för 65 miljoner, började renovera och upptäckte under tiden en rad dolda fel som vattenskador, kapade bjälkar och en bärande plankvägg som är avsågad. Detta har nu orsakat en lokal liten strid i ett av Sveriges rikaste bostadsområden där grannar och politiker satt sig emot rivningen. 

En som nu engagerat sig i frågan är kulturälskaren Edward Blom. Till Aftonbladet sa han bland annat att ”även om man har startat Spotify borde man inte få köpa Mona Lisa, hugga sönder den och hånskratta folk i ansiktet”

Själv är jag kluven i frågan. De som känner mig vet hur jag vurmar för äldre saker – syns ofta i vintageklänningar och anser att mycket ”höll bättre hantverksmässig kvalitet förr”. Dock verkar mycket av kulturvärdet i villan vara förstört efter otaliga renoveringar och det skulle nog bli väldigt kostsamt att få det i dugligt skick.

Byter plats i rikast-toppen: Jeff Bezos och Bill Gates.
Byter plats i rikast-toppen: Jeff Bezos och Bill Gates.

Amazongrundaren Jeff Bezos är inte världens rikaste man längre. Istället tar Microsofts grundare Bill Gates tronen efter ett år. Båda bolagen rapporterade i veckan och även där gick det åt samma håll – Amazon levererade inte och Microsoft hade fortsatt flyt.

Kursfallet i veckan är dock bara en liten del av tronskiftet. Nyligen övertogs en fjärdedel av Jeff Bezos ägarandel i bolaget av exfrun MacKenzie Bezos som en del av deras skilsmässa. Hans exhustru är enligt Forbes nu god för 32,7 miljarder dollar och därmed en av världens 20 rikaste personer. Jeff Bezos lär dock inte sakna så mycket. Hans förmögenhet är fortfarande värd omkring en biljon kronor och kan därmed kalla sig för biljardär i svenska mått mätt.

Snart kanske vi istället ser Apoteas vd Pär Svärdson stående i havet som en odlare.
Snart kanske vi istället ser Apoteas vd Pär Svärdson stående i havet som en odlare.Foto:Joey Abrait

I veckan var jag på boksläppet för ”Sveriges nya miljardärer”. Den är skriven av två reportrar hos våra kära konkurrenter Breakit, Jon Mauno Pettersson och Erik Wisterberg. Jag brukar kalla Breakit-folket för ”frenemies”, då det ärligt talat blir mer kramar än hårda ord när vi ses. Även om vi tävlar med varandra så brinner vi för samma saker. I boken intervjuas en lång rad profiler som ligger bakom nya svenska miljardbolag. 

En som medverkar och var på plats är nätapoteket Apoteas grundare Pär Svärdson. Han är en riktig serieentreprenör och var med och byggde upp Adlibris. En viktig del i affären kring e-handel är välfungerande logistik. Att distributionscentralen ligger i Morgongåva väster om Uppsala ska tydligen vara lite av en slump. När Adlibris skulle börja sälja böcker på nätet ska det där ha funnits ett förlag som hade plats över på lagret. I dag har Morgongåva förvandlats till ett viktigt transportnav. Idag har Apotea långt många fler lastbilar än Adlibris som går i skytteltrafik från Morgongåva.

Och snart kanske vi ser honom bygga nästa bolag. Tydligen har Pär Svärdson ett stort intresse för socialt entreprenörskap och Apotea ska bli hållbart. Något som engagerar honom är tydligen Östersjöns välmående. Vi får se om han börjar odla vass eller ostron.

Många gånger hamnar vi i dilemmat kring om ett tips ska bli ett ”brus” eller en nyhet. Vi har fortsatt granska de växande klagomålen mot fintechbolagen. Ett av dem är Bynk som under året samlat på sig diverse anmälningar. När Oscar Hyléen hörde av sig i veckan att han går in i bolaget som vice vd tyckte det vi var ovanligt lägligt. Han har en bakgrund från ett antal tunga pr- och lobbyingföretag som Brunswick samt JKL och nu senaste som vd för Diplomat. De blev kanske inte superglada för vilken nyhetsvinkel vi valde, men något som ett pr-proffs borde insett.

Läs mer: Efter kritiken – Bynk utser pr-proffs till vice vd

Lyssna gärna på senaste avsnittet av Digitalpodden där vi diskuterar ilskan mot kreditbolagen. Bland annat handlar det om Anyfin, som presenterar sig som ett ”schysstare” alternativ – men får samtidigt kritik för sin marknadsföring och har många kopplingar till marknadsledaren Klarna.

Läs mer: De rasar mot Klarnas affärsmodell – trots starka ägarkopplingar

Jag får ofta frågan om vilka trender inom tech som man ska hålla koll på just nu. Googles genombrott med en kvantdator i veckan är enligt mig en märkeshändelse. Vi kommer att rapportera mer om kvantutvecklingen som kommer att prägla våra digitala liv. Nyheten satte kryptovalutor i gungning – de hypersnabba beräkningarna kan användas till både gott och ont, som att knäcka krypteringar och lösenord.

Googles kvantdator – lika delar vacker som skrämmande.
Googles kvantdator – lika delar vacker som skrämmande.Foto:Google

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?