1515

Nya taxitjänsten Heetch stöter på patrull

Efter Uberpops nedläggning vill nya taxiappen Heetch förmedla skjutsar mot det man kallar donationer. Men även det är olagligt, enligt Transportstyrelsen.

Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, håller inte med Transportstyrelsen om att Heetch bör betraktas som taxitrafik.
Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, håller inte med Transportstyrelsen om att Heetch bör betraktas som taxitrafik.Foto:Press

I maj lade taxiappjätten Ubers ned sin hårt kritiserade budgettjänst Uberpop. Detta sedan dussintals förare hade dömts till böter i tingsrätten för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan taxilegitimation.

Läs även: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Det dröjde inte länge förrän en ny transportplattform nådde Stockholm.

Appen Heetch bygger på tanken att användarna samåker med bilförare sena kvällar och nätter samtidigt som föraren får hjälp att dela på kostnaden för sitt bilägande. Men istället för att betala för resan så väljer man att donera en summa pengar.

Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.

Heetchs app föreslår summan men det är helt upp till passageraren att avgöra om man vill betala mer, mindre eller ingenting alls.

”Vi vill gå tillbaka till den grundläggande filosofin bakom delningsekonomin, där människor själva ingår en överenskommelse”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef för Heetch.

Men enligt Transportstyrelsen erbjuder även Heetch en olaglig tjänst.

Myndigheten menar att Heetch erbjuder taxitrafik eftersom den vänder sig till allmänheten mot betalning. Därför krävs det både taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation.

”Det handlar om betalning eller ersättning. Även om man kan välja att betala noll kronor så är det bara aktuellt i väldigt enstaka fall, det grundläggande upplägget är att det utgår betalning”, säger Maria Åkerlund.

Transportstyrelsen flaggade i juli i fjol för att Uberpop skulle betraktas som olagligt av rättsväsendet. Två månader senare hade den första föraren dömts till böter.

Därmed riskerar Heetchs förare – i dagsläget mellan 20 och 30 stycken, enligt bolaget – att dömas i domstol.

Läs även: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Hicham Larhnimi håller med om att Uberpop bedrev taxitrafik, men att Heetch gör det håller han inte alls med om.

”Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.”

Till skillnad från Uberpop så går det bara att boka en resa med Heetch på sena kvällar och nätter när kollektivtrafiken är begränsad. Dessutom har förarna ett tak på vad man kan tjäna, 40 000 kronor per år.

”Det här är inget alternativ till vanligt arbete, det är ett komplement och ett sätt för privatpersoner att minska sin kostnad för bilägandet”, säger Hicham Larhnimi.

Taket på 40 000 kan också vara en av anledningarna till att man har haft svårt att rekrytera förare. Han har svårt att se hur deras förare ska kunna betraktas som taxichaufförer.

”Att en student som kör två kvällar i månaden ska omfattas av samma regelverk som en heltidsanställd taxichaufför är fullständigt orimligt”, säger Hicham Larhnimi.

Läs också: Här är den nya Uber-utmanaren

Men det är en osäker bransch där stora förändringar kan stå för dörren. Den 1 december redovisas utredningen om anpassning till nya förutsättningar för taxi och samåkning.

”Det är många gamla och otydliga regler i branschen. Vi har suttit med och pratat med utredarna för att ge vår syn på saken, det blir spännande att se vad de kommer fram till”, säger Hicham Larhnimi.

Läs även: Så stor är Uber-förarnas växande skattenota


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?