1515

Nya scooterjätten ”öppen för” att betala för marken i Stockholm

Amerikanska Bird blir det åttonde elscooterbolaget som syns på Stockholms gator. I en intervju med Di Digital öppnar nu Europachefen för att betala för att använda stadens mark.

Den amerikanska elscooterjätten Bird inleder sin nordiska utrullning i Stockholm, där man på torsdagen ställde ut omkring 100 fordon.

Inom cirka ett halvår ska Bird finnas i de ”flesta stora städerna i Norden”, enligt Patrick Studener, Birds chef för Europa och Mellanöstern.

Därmed får Voi, Tier och Lime hård konkurrens från ett bolag som enligt New York Times nyligen värderades till motsvarande 24 miljarder kronor.

Birds värdering är dock bara något högre än under 2018. Sedan dess har transportbolagen Uber och Lyft haft svårt att övertyga amerikanska börsen, och konkurrensen om elscootrarna har hårdnat.

”Vi tjänar pengar på varje resa. Samtidigt har vi kostnader för expansion, forskning och utveckling och så vidare som vi måste ta”‚ säger Patrick Studener till Di Digital.

Så bolaget som helhet är inte lönsamt?

”Nej det är det inte. Vi är inte ens två år gamla. Det finns tio år gamla bolag som går till börsen som förlustbolag. Vi är på bättre väg än de flesta, om man jämför med andra techbolag. Vi vill bygga ett bolag som både växer snabbt och är lönsamt.”

Det råder en debatt i Sverige om hur elscootrarna ska hanteras. Till exempel om de ska klassificeras som cyklar eller något annat. Hur ställer ni er till det?

”Jag tycker att reglering alltid är bra, framför allt när det klargör vad något är och hur det ska användas. Städer och länder har olika tillvägagångssätt här. Det är trots allt första gången de har konfronterats med det här problemet. Det bästa enligt oss är om det finns en tydlig linje. Om tanken är att scootrarna väger ungefär som en cykel och åker ungefär lika fort, så är det toppen. Det är väldigt tydligt.”

Är ni beredda att betala för att använda stadens mark?

”Vi vill jobba med och följa de regler som städerna skapar. Vi ser saker som är logiska och saker som är ologiska. Vi använder infrastruktur som cykelbanor, och banor för e-mobilitet, som redan har byggts. Om städerna menar att vi ska bidra, så är det absolut ett logiskt steg. Varje gång de har frågat oss om det har vi varit öppna för detta. Men vi har precis kommit igång i Sverige.”

Ni är det åttonde elscooterbolaget som lanserar i Stockholm. Är ni sena till festen?

”Det tycker jag inte. Festen har kanske pågått i tolv månader. Vi tror att den kommer att hålla på i 25 år. Vi vill att elscooterupplevelsen ska vara hållbar och säker. Vi har de säkraste fordonen med längst livslängd. När jag tänkter på konkurrensen tänker jag snarare på personbilar. Även i Stockholm står alldeles för många bilar bara still. De används kanske en timme per dag. Om nya sorters transporter kan få folk att ställa bilen och ta kollektivtrafik, cykeln eller elfordon så är vi på rätt väg.”

I vilken utsträckning ersätter en scooterfärd en bilresa?

”Det vi ser i städer som Paris är att en stor andel av våra resenärer numera använder bilen mindre. Varje transportslag kommer att minska något annat transportslag. Det viktigaste för mig är att det ska finnas tillräckligt med alternativ till bilen, för då kommer den kategorin att minska mest. Mellan 40 och 60 procent av marken i en stad används för bilar och parkering. Det är en hög siffra.”

Det finns en studie från USA, gjord på era fordon, som uppskattar att en elscooter släpper ut ungefär lika mycket som en dieselbus. Hur ser ni på det?

”Den här branschen är yngre än två år. Det sker så mycket innovation att datan snabbt blir förlegad. Cyklarna vi började med hade inte någon lång livslängd och de var framtagna för personligt bruk, inte kommersiellt. Därför lanserad vi vår egen scooter, Bird Zero, förra hösten. I Stockholm ställer vi ut nästa modell, Bird One, med 18 månaders livslängd. Vi testar också Bird Two på några andra marknader.”

Hur ser ni på utsläppen förutom själva livslängden, som när scootrarna laddas?

”Vi insåg fort att om vi ville minska våra utsläpp så var det tvunget att ske när vi hämtar och ställer ut scootrarna. Därför använder vi elektriska skåpbilar till det. Samma tänkande går igen när vi planerar logistik, våra material och hur vi återanvänder scooterdelar.”

Är alla era bilar eldrivna?

”Vi har några mindre fordon som man kan ställa omkring tio scootrar på, och som sedan dras med en scooter. Vi jobbar med några företag som laddar alla scootrarna. Just nu har vi omkring 75 eller 80 procent elfordon i Stockholm. Vi bad att få byta ut en eller två av skåpbilarna. Så fråga oss gärna på nytt om några dagar.”

Vad vi förstår har ni velat ansluta andra unga fordonsaktörer till er plattform i Sverige. Är det fortfarande er plan?

”Bird Platform är ett intressant koncept där vi ansluter entreprenörer världen över som vill komma åt vår tekniska infrastruktur. Några samtal har redan förts men jag kan inte gå in vidare på det. Vi kommer att expandera genom oss själva och genom plattformen i Sverige och i resten av Norden.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?