1515
Annons

Nya regler för elsparkcyklar: Antalet fordon halveras

Max 1.500 elsparkcyklar per bolag, polistillstånd och en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon. Och som krydda på moset: De bolag som inte sköter sig riskerar att få lämna Stockholm redan i sommar.  På tisdag börjar de nya kritiserade reglerna för elsparkcykelbolagen att gälla. 

Elsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan, Stockholm.
Elsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan, Stockholm.Foto:Janerik Henriksson/TT, Janerik Henriksson

Det kommer att bli betydligt färre elsparkcyklar på Stockholms gator i sommar. Antalet fordon kommer att begränsas kraftigt med start på tisdagen – från cirka 23.000 till 12.000. Operatörerna kommer också behöva tillstånd från polisen för att få hyra ut elsparkcyklarna, och dessutom betala en avgift på 1.400 kronor per fordon och år.

Men istället för att låta tre operatörer dela på kakan, som det var tänkt under en period i höstas, kommer samtliga åtta operatörer – Bird, Bolt, Lime, Moow, Link, Tier, Voi och Dott – ha fortsatt verksamhet i Stockholm. De kommer att få dela på antalet fordon rakt av – alltså 1.500 elsparkcyklar per bolag.  Det är en markant minskning för de bolag som har de största flottorna i Stockholm. 

Voi har under högsäsong haft 7.000 fordon, medan marknadstvåan, Tier, haft 5.000 fordon. Voi var det enda bolag i Stockholm som inte gick till Förvaltningsrätten för att få beslutet att införa polistillstånd upphävt i samband med att det blev känt att endast tre operatörer skulle få exklusivitet. Men när de tre blev åtta så var Voi det bolag som reagerade starkast. 

”Det är anmärkningsvärt att staden valt att lämna linjen om att välja tre operatörer och istället ge åtta operatörer tillstånd med ett begränsat antal elsparkcyklar. De förutsättningar som staden sätter för en ny bransch under snabb utveckling gör det svårt för operatörer att bedriva en ekonomiskt hållbar verksamhet och investera i lösningar på de utmaningar vi ser”, uttalade sig bolagets Nordenchef Christina Moe Gjerde i samband med beskedet som kom i mitten av december i fjol.

I samband med de nya reglerna inleds också en testperiod. De bolag som inte gör tillräckligt bra ifrån sig kommer inte att få förnyat tillstånd efter 30 juni. Bedömningen kommer att göras utifrån sju kriterier (se faktaruta).

Planen från Stockholms Stads sida är att genomföra en så kallad koncessionsupphandling till 2023, vilket rimligtvis innebär att antalet bolag på Stockholms gator kommer att begränsas på sikt. 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?