1515

”Nya MTG” blir en e-sportjätte med 3,3 miljarder på fickan

MTG:s nuvarande vd Jörgen Lindemann blir vd för det nya MTG, med fokus på e-sport, gaming och digital video. Bolaget får ett börsvärde på 6 miljarder och tillförs 3,3 miljarder för bland annat uppköp och investeringar.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, tar över som vd för ”nya MTG” med fokus på e-sport, spelutveckling och Youtubenätverk.
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, tar över som vd för ”nya MTG” med fokus på e-sport, spelutveckling och Youtubenätverk.Foto:Oskar Omne

MTG:s medieverksamhet i Norden, MTG Nordics, går samman med danska TDC Group. Samgåendet innebär att MTG Studios och MTG Nordic Entertainment, tillsammans MTG Nordics, slås ihop med danska teleoperatören TDC Group. MTG Nordics innefattar bland annat Viasat och Viaplay.

Läs mer: MTG Nordics går ihop med TDC Group

Kvar på Nasdaq Stockholm blir således MTG:s framtidslåda MTGx, som ofta beskrivits som motorn i MTG-koncernens omställning från traditionellt mediebolag till ett globalt och digitalt underhållningsföretag. 

Detta "nya MTG” ser ut att få ett börsvärde på cirka 6 miljarder kronor. Det är nämligen mellanskillnaden mellan MTG:s nuvarande börsvärde på 25,55 miljarder kronor och de 19,55 miljarder kronor som TDC betalar för MTG Nordics. (MTG:s kurs steg med ett par procent under förmiddagen. Följ kursen här.)

Nya MTG omsatte cirka 4,2 miljarder kronor under 2017. Och under torsdagen rapporterade bolaget även att man gick med vinst under det senaste kvartalet.

Läs mer: MTGx visar vinst för första gången 

MTGx har i cirka tre år letts av tysken Arnd Benninghoff, som tog över efter den tidigare chefen Rikard Steiber. Benninghoff kliver nu ner från högsta posten, men uppges bli kvar på bolaget. 

Vd för ”nya MTG” blir nämligen MTG:s nuvarande vd Jörgen Lindemann. (Han behåller även banden till tv-delen då han föreslås bli ledamot i det sammanslagna bolagets styrelse.)

Som vd för "nya MTG" blir Jörgen Lindemann därmed chef för ett bolag som bland annat beskrivs som ”världens största aktör inom e-sport”. 

Enligt MTG ska bolaget vidareutveckla och utöka sin portfölj av med en ”köp och bygg”-strategi. 

Bolagets budget för nyinvesteringar och förvärv består av de 3,3 miljarder kronor i kontanter som erhålls från TDC Group för MTG Nordics (TDC-aktierna som erhålls i affären delas ut till MTG:s aktieägare.) 

”Kontanttillskottet stärker MTG och gör att vi kan investera ännu mer i e-sport, som ju växte mycket starkt under fjärde kvartalet” säger Jörgen Lindemann till DITV.

”Nya MTG” ska bestå av fyra områden:

E-sport, med e-sportligorna ESL, Dreamhack samt det nordamerikanska e-sportbolaget ESEA.

Gaming, med spelportalen Kongregate och 51 procent av det tyska datorspelsföretaget Innogames.

Digital Video Content, med Youtubenätverket Splay och Zoomin.

Övriga verksamheter i form av e-sportinvesteraren Bitkraft, World Boxing Super Series och den bulgariska mediegruppen Nova.

Enligt MTG:s presschef Tobias Gyhlenius är ESL världens största arrangör av e-sporttävlingar. Även svenska Dreamhack arrangerar tävlingar och driver ligor, medan ESEA är något mindre.

”Det största evenemanget som ESL hade i Katowice, Polen i fjol lockade 173 000 besökare och följdes av 46 miljoner människor online. Vi är störst i världen på e-sport. Cirka 34 procent av startade strömmar på Twitch kommer från oss”, säger han.

Ambitionerna är även höga inom spelutveckling och digital video. I samtliga fall är marknaden för bolagen internationell. 

"Vi äger ju 51 procent av tyska Innogames. Och vi äger även Kongregate, som är en publicist av spel med fokus på mobil och som mer och mer fokuserar på spelutveckling”, säger Tobias Gyhlenius. 

Inom kategorin ”övriga verksamheter” samlas en rad till synes udda bolag, som Nova, en ledande tv-aktör i Bulgarien och World Boxing Super Series. 

"Nya MTG får ju en hundra procent internationellt fokus - och där passar detta in”, förklarar presschefen.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?