1515

Nya miljoner ska ta deras dyslexi-startup till USA

Optolexia använder artificiell intelligens för att upptäcka dyslexi hos skolelever. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor för att lansera sin tjänst på den amerikanska marknaden.

Optolexias verktyg kartlägger hur dina ögon rör sig då du läser text.
Optolexias verktyg kartlägger hur dina ögon rör sig då du läser text.Foto:Optolexia

Det svenska edtech-bolaget Optolexia (NTL) har utvecklat ett verktyg som med hjälp av läsning av ögonrörelser kan hitta tecken på dyslexi hos barn i ett tidigt skede. 

En av personerna bakom dyslexi-bolaget är riskkapitalbolaget Segulahs vd Gabriel Urwitz (NTL), som är storägare. Nu investerar han ytterligare 50 miljoner kronor i Optolexia, tillsammans med Pomona-gruppen, som kontrolleras av finansfamiljen Rapp (NTL).

”Vi ser en mycket stor potential i Optolexia. Här har vi ett svenskt bolag som kombinerar vetenskap och teknik på ett unikt sätt för att skapa samhällsnytta och viktigast av allt: förbättrar utsikterna för alla unga som brottas med läs- och skrivsvårigheter.”, säger Gabriel Urwitz.

Läs mer: Finanskändis miljonsatsar i anti-dyslexi-startup 

Pengarna ska bland annat användas för att finansiera Optolexias kommande utlandsexpansion. Först på tur står USA, men även Storbritannien finns i planerna.

I dag genomför Optolexia pilotprojekt i fyra amerikanska delstater.

”USA är en stor marknad med en ökande medvetenhet kring problemen med dyslexi. Många aktörer verkar ha insett att man kan både hjälpa elever och spara pengar genom att sätta in tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter och vi har märkt att många är intresserade av vår tjänst”, säger Optolexias vd Fredrik Wetterhall.

Han betonar vikten av lokala samarbeten för att kunna lansera tjänsten på en ny marknad, både med forskare och aktörer i skolvärlden 

I dag genomför Optolexia pilotprojekt i fyra amerikanska delstater för att kontrollera att tekniken fungerar som tänkt när det är engelskspråkiga elever som screenas.

”Det ser positivt ut och vår målsättning är att lansera i USA innan sommaren”, säger Fredrik Wetterhall.

Verktyget består av en liten kamera, som spelar in elevers ögonrörelser, vilka sedan analyseras.

Optolexia grundades 2015 av forskarkollegorna Gustaf Öqvist Seimyr och Mattias Nilsson Benfatto tillsammans med entreprenören Fredrik Wetterhall. I dag har bolaget 14 anställda, men man kommer att rekrytera ett antal personer för att bygga upp en försäljningsorganisation i USA.

Metoden bygger på forskning som visar att dyslexi medför avvikande ögonrörelser vid läsning. Verktyget består av en liten kamera, som spelar in elevers ögonrörelser, vilka sedan analyseras med hjälp av artificiell intelligens baserad på ögonrörelsemönster hos barn med och utan dyslexi. 

På hemmamarknaden Sverige säljs tjänsten både direkt till skolor och till kommuner. Under 2016 genomförde man kommersiella screeningar av 1500 svenska barn, en siffra som kommer att vara betydligt större under innevarande år, enligt bolaget.

Läs mer: VR-stjärnan och forskarnas spel ska lära barn förstå hjärnan 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?