1515

Nya megatrenden: Svenska ”Ikea för programmering” vill lösa bristen på utvecklare

De globala teknologitrenderna ”low-code” och ”no-code” fortsätter att vinna mark. Det är det svenska plattformsbolaget Flowfactory ett bevis på, efter en 100-procentig tillväxtökning år för år sedan 2016.

”Vi befinner oss mitt i en megatrend”, säger Fredrik Lindqvist, vd och medgrundare.

Frida Höök, marknadschef, Stellan Andersson, chefsutvecklare och Fredrik Lindqvist, vd, är grundarna bakom Flowfactory.
Frida Höök, marknadschef, Stellan Andersson, chefsutvecklare och Fredrik Lindqvist, vd, är grundarna bakom Flowfactory.Foto:Shahin Alipour

Jämförelsen med Ikea kommer från början från en analytiker som tittat på det svenska bolaget Flowfactory – och det är en träffande liknelse.

När Ingvar Kamprad ville göra designmöbler tillgängliga för alla löste han mycket av problemet genom att lägga ut en del av tillverkningsprocessen på kunden. Det vill säga monteringen.

Det som nu sker med ”low-code” är att företag som inte sitter på egna utvecklare lättare kan skapa mjukvara, och genomgå en digital transformation, genom att bygga ihop förprogrammerade block. Motsvarande att montera sin möbel.

Typiskt för low-code är en grafisk och tydlig miljö, enkelhet och dra-och-släpp-metodik i hur användaren konstruerar sina egna mjukvaruklösningar utifrån blocken.

”Samtidigt som vi är mitt inne i en enorm digital transformation representerar systemutvecklare mindre än 1 procent av befolkningen”, säger Fredrik Lindqvist.

Det, menar han, påminner om situationen på 1700-talet när ytterst få var läskunniga och fick tolka världen åt sina medmänniskor, med blandat resultat.

”Makten att skapa den digitala framtiden ligger i händerna på ett fåtal programmerare. Vårt mål är att öka den digitala läskunnigheten i världen, så att många fler ska kunna vara med och driva digitaliseringen.”

När Flowfactory startade 2016 var den första stora prestigekunden Siemens. Nu har kundstocken växt rejält med både privata och offentliga aktörer som exempelvis Riksbyggen, Länsstyrelserna och Region Stockholm.

Under våren har bolaget också stängt en finansieringsrunda på 11 miljoner kronor.

I räkenskaperna märks att Flowfactory växt 100 procent årligen sedan starten 2016. Bolaget såg dock ett hack i kurvan under den tidiga coronakrisen. Ändå ser 2020 ut att landa omsättningsmässigt på samma nivå som 2019, 10 Mkr, om än med 78 procent högre återkommande intäkter från prenumerationer på deras ”Paas”-tjänst (plattform as a service).

Hittills under 2021 säger sig bolaget vara tillbaka med samma hundraprocentiga tillväxttakt igen.

”Det är uppenbart att low-code är en av de globala megatrenderna inom digitaliseringen”, säger den tidiga Atomicoinvesteraren Johan Hernmarck, som gått in i Flowfactory.

”Med sin unika position, skalbara affärsmodell och seniora ledning finns fantastiska förutsättningar för att Flowfactory blir ytterligare ett i raden av svenska techbolag som går ut i världen”, säger han.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?