1515
Annons

Nya megatrenden: Svenska ”Ikea för programmering” vill lösa bristen på utvecklare

De globala teknologitrenderna ”low-code” och ”no-code” fortsätter att vinna mark. Det är det svenska plattformsbolaget Flowfactory ett bevis på, efter en 100-procentig tillväxtökning år för år sedan 2016.

”Vi befinner oss mitt i en megatrend”, säger Fredrik Lindqvist, vd och medgrundare.

Frida Höök, marknadschef, Stellan Andersson, chefsutvecklare och Fredrik Lindqvist, vd, är grundarna bakom Flowfactory.
Frida Höök, marknadschef, Stellan Andersson, chefsutvecklare och Fredrik Lindqvist, vd, är grundarna bakom Flowfactory.Foto:Shahin Alipour

Jämförelsen med Ikea kommer från början från en analytiker som tittat på det svenska bolaget Flowfactory – och det är en träffande liknelse.

När Ingvar Kamprad ville göra designmöbler tillgängliga för alla löste han mycket av problemet genom att lägga ut en del av tillverkningsprocessen på kunden. Det vill säga monteringen.

Det som nu sker med ”low-code” är att företag som inte sitter på egna utvecklare lättare kan skapa mjukvara, och genomgå en digital transformation, genom att bygga ihop förprogrammerade block. Motsvarande att montera sin möbel.

Typiskt för low-code är en grafisk och tydlig miljö, enkelhet och dra-och-släpp-metodik i hur användaren konstruerar sina egna mjukvaruklösningar utifrån blocken.

”Samtidigt som vi är mitt inne i en enorm digital transformation representerar systemutvecklare mindre än 1 procent av befolkningen”, säger Fredrik Lindqvist.

Det, menar han, påminner om situationen på 1700-talet när ytterst få var läskunniga och fick tolka världen åt sina medmänniskor, med blandat resultat.

”Makten att skapa den digitala framtiden ligger i händerna på ett fåtal programmerare. Vårt mål är att öka den digitala läskunnigheten i världen, så att många fler ska kunna vara med och driva digitaliseringen.”

När Flowfactory startade 2016 var den första stora prestigekunden Siemens. Nu har kundstocken växt rejält med både privata och offentliga aktörer som exempelvis Riksbyggen, Länsstyrelserna och Region Stockholm.

Under våren har bolaget också stängt en finansieringsrunda på 11 miljoner kronor.

I räkenskaperna märks att Flowfactory växt 100 procent årligen sedan starten 2016. Bolaget såg dock ett hack i kurvan under den tidiga coronakrisen. Ändå ser 2020 ut att landa omsättningsmässigt på samma nivå som 2019, 10 Mkr, om än med 78 procent högre återkommande intäkter från prenumerationer på deras ”Paas”-tjänst (plattform as a service).

Hittills under 2021 säger sig bolaget vara tillbaka med samma hundraprocentiga tillväxttakt igen.

”Det är uppenbart att low-code är en av de globala megatrenderna inom digitaliseringen”, säger den tidiga Atomicoinvesteraren Johan Hernmarck, som gått in i Flowfactory.

”Med sin unika position, skalbara affärsmodell och seniora ledning finns fantastiska förutsättningar för att Flowfactory blir ytterligare ett i raden av svenska techbolag som går ut i världen”, säger han.

De vill minska personalbristen i vården – backas av ishockeyspelare

Startupen Vivium vill motverka personalbristen i vården med hjälp av en plattform som drar ner på det administrativa arbetet. Nu tar bolaget in färska miljoner, bland annat från två NHL-spelare. ”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA”, säger vd:n Peter Westerholm. 

Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.
Viviums grundare. Från vänster: Philip Gustavsson, Peter Westerholm och Andreas Jakubowicz.

Startupbolaget Vivium vill effektivisera tiden det tar att rekrytera ny personal till den underbemannade vårdsektorn med hjälp av automatisering. 

”Om vi vinner tid i det administrativa arbetet kan vi få tid över som istället kan läggas på patienterna”, säger vd:n och medgrundaren Peter Westerholm som tror att personalbristen delvis beror på ineffektiva rekryteringsmetoder. 

Han är förvånad över att så stora delar av det administrativa arbetet fortfarande sker manuellt.

”Vi märkte att det fanns väldigt mycket som kunde förbättras och att det saknades digitala verktyg,” säger vd:n som själv kommer från vårdbemanningsbranschen. 

På Viviums digitala plattform kombineras schemaläggning och resurshantering för timanställda och bemanningspersonal. Tjänsten kan integreras både i privat- och offentlig sektor.  

”Vi är unika för att vi tagit grepp om helheten. Det finns aktörer som bara sköter schemaläggning, sen finns det de som endast tillhandahåller vikarier. Vi däremot, kombinerar alla delar.” 

Vivium har inte haft någon omsättning sedan starten 2020. Men efter det första halvåret 2022 är bolaget uppe i 400.000 kronor. 

Sedan januari är cirka 300 medarbetare vid Danderyds sjukhus uppkopplade till Vivium. Peter Westerholm menar att sjukhuset tack vare plattformen kunnat göra tidsbesparingar på upp till 75 procent. 

”Vårdpersonalen upplever minskad stress och betydligt enklare hantering av schemaläggning som en effekt av Vivium”, säger han. 

I höst lanserar företaget sin tjänst hos ytterligare en aktör som driver sex olika vårdmottagningar. 

”Målsättningen är att fyrdubbla omsättningen under andra delen av året”, säger Peter Westerholm.

I maj stängde Vivium en runda på nio miljoner kronor med befintliga ägare som investeraren Hidden Dreams, fastighetsentreprenören Fredrik Holmström och serieentreprenören Saeid Esmaeilzadeh. 

Nya till Vivium är bland annat NHL-spelarna Oliver Kylington från Calgary Flames och Patrik Nemeth från New York Rangers, som är vänner till en av grundarna. 

Med pengarna tänker de fortsätta satsa på utvecklingen av plattformen samt på att få ut den hos fler kunder. Tanken är att anställa fler till bolaget som i dagsläget består av fyra heltidsanställda på huvudkontoret, varav tre är grundarna själva, plus 10-15 utvecklare.

Peter Westerholm menar att tjänsten så småningom kan komma att utvecklas för områden utanför vårdsektorn.

”Vivium kan appliceras på alla företag med timvikarier. Vi började i den här vertikalen eftersom grundarteamet kommer ifrån vårdbemanningsbranschen.”

Framöver är planen att expandera. Inom fem år vill Vivium ha tagit klivet utanför den svenska marknaden. 

”Vi vill vara en av de självklara aktörerna när det kommer till schemaläggning för vården för Europa och USA.” 

Läs mer: Studenternas vårdplattform tar in miljoner från Dropbox-grundare 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera