1515
Annons

Nya detaljerna om Apples bil: Har förmodligen inte ens en ratt

Apple söker en fordonspartner som låter techjätten ha fullständig kontroll över både hårdvara och mjukvara. Det är en av uppgifterna som framkommer i amerikanska CNBC:s rapportering. Fordonet ska också ha den högsta nivån av självkörning.

Apples vd Tim Cook tiger om företagets bilprojekt.
Apples vd Tim Cook tiger om företagets bilprojekt.Foto:Patrick T. Fallon

Självkörande bilar kategoriseras i fem steg enligt den internationella SAE-skalan.

Fordon på nivå 1 och 2 har stöd som vibrationer i ratten om föraren kör över en mittlinje och kan bistå med att bromsa automatiskt vid risk för kollision.

Nivå 3 och 4 beskrivs som helt självkörande inom begränsade områden eller situationer som köer, men där föraren hela tiden behöver vara uppmärksam.

Teslas autonoma funktion är enligt bolaget själva på nivå 3.

När Apple nu sägs bygga en bil kommer den hoppa över alla tidigare generationer och gå direkt på nivå 5; ett fullständigt autonomt fordon, utan någon mänsklig interaktion vad gäller framförandet. Bilen behöver inte ens ha en ratt.

Något sådant finns inte i stor skala i dag, och få trafikmyndigheter i världen kan sägas vara redo med regelverket.

Om uppgifterna kring Apples plan stämmer gör det med andra ord inte så mycket att startplanen sägs vara satt till 2024.

Läs mer: Nya rekordsnabba självkörande lastbilar – men EQT:s uppstickare kan tvingas ut ur Sverige

Tidigare i veckan framkom uppgifter att det är koreanska Kia som ligger närmast att få bygga Apples kommande bil.

Kias moderbolag Hyundai har tidigare bekräftat att de för samtal med Apple, medan Apple själva inte lämnat någon kommentar om projektet, som tidigare kallades ”Titan”.

Kia har en stor fabrik i den amerikanska delstaten Georgia, vilket enligt uppgifterna i CNBC är där Apples bil ska kunna tillverkas.

Källorna säger vidare att det inte handlar om en modell av Kia med Apple-utrustning, utan en riktig Apple-bil. Primärt ska fordonen kunna användas för sista milen-leveranser och självkörande taxi, uppger personer med insyn.

Viktigast för Apple i samarbetet är att de får fullständig kontroll över både hårdvara och mjukvara.

Kia ska å sin sida se samarbetet som viktigt för sin egen utveckling av framtida autonoma fordon.

Tesla har meddelat att de jobbar på en nivå 5-bil som ska kunna vara redo 2021. Teslachefen Elon Musk menar att sådana fordon, satta i taxinäring, skulle vara det som motiverar det extrema börsvärdet. Varje Tesla skulle då rulla betydligt mer och generera ett högre värde per producerad bil.


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?