Netflix flaggade nyligen för att det ska införa en kontrollfunktion som stoppa tjuvåkning på tjänsten. Nu har arbete inletts i Peru, rapporterar Fast Company, som också kan redogöra för detaljer i hur det ska gå till.
Den nya policyn ska rullas ut till andra marknader under kommande veckor. Netflix har tidigare meddelat att det ska vara i gång i mars.
Fast Company refererar information från Netflix hjälpcenter i Peru som skriver:
”När en enhet utanför ditt hushåll loggar in på ett konto eller används ihärdigt, kan vi be dig att verifiera den enheten innan den kan användas för att titta på Netflix.”
Enligt uppgifterna använder Netflix information som ip-adresser, enhets-id och kontoaktivitet för att avgöra om en enhet som är inloggad på ditt konto är ansluten till din primära plats, det vill säga ditt wifi-nätverk.
Så länge man ansluter till sitt primära wifi minst en gång i månaden är det inget problem att komma åt tjänsten. Möjligen kan vänner eller familjemedlemmar som bor på annan plats ha svårt att titta på sin tv, men i den enhet man kopplat upp sig med, mobil eller surfplatta bör fungera, skriver Fast Company.
Prenumeranter kommer dock ha möjlighet att lägga till personer utanför hushållet – mot en extra avgift. Kostnaden tycks ännu inte spikad, men i Latinamerika uppges priset ligga på 2,99 dollar per månad, skriver Fast Company.
Att försöka runda den nya funktionen genom att använda vpn, uppges bara förvärra situationen eftersom det kommer att varna systemet att någon från ett annat land vill använda tjänsten.
Snyltare har bekymrat strömningsjätten allt mer i takt med att tillväxten av nya prenumeranter avstannat. Sammantaget uppskattar Netflix att över 100 miljoner användare i princip tittar gratis.
För den som vill använda Netflix i samband med resor ska det finnas en möjlighet att begära en tillfällig kod, för att komma åt tjänsten i sju dagar. De kan också uppdatera sin primära plats om den har ändrats.
”Dagens utbredda kontodelning undergräver vår långsiktiga förmåga att investera i och förbättra Netflix, samt bygga upp vår verksamhet”, skrev företaget nyligen i ett brev till aktieägarna, uppger Fast Company.
Lösenordsdelning kan kosta branschen upp till 25 miljarder dollar per år, drygt 250 miljarder kronor, enligt en Citibank-rapport. Enbart Netflix uppges förlora 6 miljarder dollar per år, eller över 60 miljarder kronor.
Netflix höjde ifjol sina priser och har nyligen även börjat med en annonsstödd modell, liknande Spotifys gratisversion, som är billigare än ett vanligt abonnemang.