1515

Nya bolagstrenden: Att tackla globala problem

Allt fler startupbolag har som affärsidé att göra vinst på att lösa stora världsproblem – och investerarna har ögonen på dem. Tekniska framsteg och entreprenörernas personliga vilja driver utvecklingen, enligt riskkapitalbolaget Atomicos medgrundare Mattias Ljungman.

 

 

Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico
Susanna Campbell, medansvarig för investeringar på stiftelsen Norrsken, Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning och Mattias Ljungman, medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico. Foto: Jesper Frisk/Handelshögskolan/Atomico

”Jag tror inte att jag skulle orka driva företaget om jag inte såg att det finns något större här än att tjäna pengar. Men vi vill absolut tjäna pengar, det är ingen välgörenhet”, säger Elin Aronsen Beis.

Hon är medgrundare till det några månader gamla Foodloopz (NTL) som har tagit fram en plattform där företag kan sälja överblivna livsmedel. Syftet är att minska både matsvinnet och den ekonomiska förlusten.

Det finns fler exempel på svenska bolag där viljan att tackla riktigt stora problem är själva affärsidén snarare än en bieffekt, bland annat elbilstillverkaren Clean Motion (NTL), solcellstjänsten Eneo Solutions (NTL) och matappen Karma (NTL).

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Karma

”Den samlade ambitionen och talangen hos fokuserade entreprenörer har kapaciteten att förändra branscher på ett sätt som var svårt att göra för några år sedan”, säger Mattias Ljungman (NTL) som är medgrundare av riskkapitalbolaget Atomico (NTL) som nyligen stängde en av Europas största riskkapitalfonder på 6,5 miljarder kronor. Bolaget har investerat i bland annat Klarna, Truecaller och finska Supercell.

Folk vill vara med och påverka det som är viktigt för dem och de ser att de kan jobba med något som gör dem rikare än bara pengarna de tjänar

Mattias Ljungman ser flera trender som samverkar. Det handlar om tekniska framsteg som att mer data och processorkraft än någonsin tidigare är tillgängligt, och att det blir allt lättare att bygga vidare på andras innovationer. Dessutom drivs många entreprenörer av en vilja att förbättra världen utan att för den sakens skull tumma på vinsten.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

”Folk vill vara med och påverka det som är viktigt för dem och de ser att de kan jobba med något som gör dem rikare än bara pengarna de tjänar. Tillsammans med ny teknologi så finns en hävstång och man kan skapa bättre lösningar med mindre resurser.”

Han och Atomico gillar att investera i företag med stora ambitioner.

”De har vanligtvis möjlighet till bättre och längre tillväxt. Det blir en bättre investering. Det är en väldigt bra vision att vilja göra världen bättre. När vi ska satsa så tar vi hellre de som har en större vision och en vilja att skapa en positiv förändring i vårt samhälle. Vi ser det som en bättre kultur i bolaget.”

Lönsamhet och social påverkan behöver inte gå stick i stäv

Klarna-grundaren Niklas Adalberth (NTL) startade i somras stiftelsen Norrsken Foundation, som investerar i bolag med potential att göra så mycket samhällsnytta som möjligt. Ratos tidigare vd Susanna Campbell, som numera är medansvarig för investeringar på Norrsken, tror att många av bolagen kommer att gå med vinst.

”Lönsamhet och social påverkan behöver inte gå stick i stäv”, sa hon till Di Digital i februari.

Läs mer: Norrsken anställer tunga investerare

Lin Lerpold, chef för Handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning, Misum, har noterat en förändring i inställningen till hållbarhetsutmaningar så som hunger, klimatförändringar och tillgången till utbildning.

”Numera ser man det som något som marknaden kan ta hand om på ett bra sätt. Där ser jag verkligen en förändring”, säger hon.

Dessutom tycker många konsumenter att det är viktigt att företagen agerar etiskt och kommunicerar om det.

”Startups kan designa in hållbarhet i sin grundidé från början och därför är hållbarhet lättare för dem än för storbolagen. Men de stora bolagen har större påverkan på hur branscher förändras.”

Allt fler bolag pratar om optimisering i stället för maximering

Samtidigt anser Lin Lerpold att bolagen också borde göra sådana förbättringar som det inte går att tjäna pengar på direkt. Hon menar att ett bolag kan agera ohållbart även om affärsidén i sig är hållbar. Till exempel kan en elbilstillverkare köpa delar som tillverkats under dåliga arbetsförhållanden. Å andra sidan kan industrier som inte förknippas med hållbara produkter, som tobaksindustrin, försöka göra sina leverantörskedjor så klimatvänliga och socialt rättvisa som möjligt.

Fortfarande bygger många bolag sin affär på att öka försäljningen. Lin Lerpold vill väcka frågan om ett bolag måste fortsätta växa för att må bra, eller om det kunde sälja färre saker med högre marginal.

”Allt fler bolag pratar om optimering i stället för maximering.”

Läs mer: 10 bolag som vill göra världen bättre – och visa svarta siffror
Foto:
Orbital Systems, Watty, Karma och Niklas Zennströms trehjuling Zbee. Foto: Kollage.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?