1515

Nya beskedet: Elscootrarna får tummen upp

Elscootrarna verkar få stanna på Stockholms gator. Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är positiv till scootrarnas framtid och vill samarbeta med aktörerna för att låta dem vara kvar.

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.
Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Efter uppgifter om att Stockholms stads trafikkontor ser över möjligheterna att begränsa delningstjänster för elscootrar, verkar det som att fordonen blir kvar på gatorna.

Nu meddelar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att han ger elscootrarna tummen upp.

”Jag är i grunden positiv till detta. På den här nya elfordonsmarkanden dyker det hela tiden upp nya typer av innovativa transportmedel. Kan vi lösa det här tillsammans med aktörerna så ska vi försöka göra det”, säger han till Di Digital.

Det är upp till politikerna i trafiknämnden att besluta hur man går vidare med frågan.

Di Digital har tagit del av uppgifter som antyder att trafikkontoret planerar att rekommendera politikerna att vidta åtgärder som kan begränsa delningstjänsternas möjligheter att ställa ut sina elscootrar.

Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya elscootrarna 

Men Daniel Helldéns besked är att han arbetar för att försökra samarbeta med delningstjänster som erbjuder elfordon i staden. I ryggen har han politisk majoritet genom den nybildade blågröna majoriteten i Stockholm.

”Vad jag sagt till trafikkontoret är att vi ska försöka integrera det här i stadsmiljön som något vi kan ha nytta av. Når vi inte dit, att det blir en problematisk situation, så får vi ta tag i det då”, säger han.

Vilken kritik mot elscootrarna har du tagit del av?

”Det finns de som anser att det här är problematiskt, som tycker att de här står i vägen på trottoarer och det måste vi lösa. Det gäller inte bara Voi, det gäller alla.”

En central del i delningstjänsternas affärsmodell är att man som användare ska kunna hämta och lämna elscootrarna var som helst. Trafikkontoret utreder nu om det i fortsättningen ska vara möjligt.

Hur scootrarna lämnas är också en knäckfråga för Daniel Helldén.

”Frågan är hur vi kan hitta möjligheter till att välja ut specifika platser där man ställer fordonen gemensamt med bolagen, så att de kan tillhandahålla tjänster som Stockholmare vill ha utan att det är störande”, säger han.

Tidigare i veckan hade Daniel Helldén ett möte med Voi Technology, som var först med att lansera elscootrar i Sverige och Stockholm. Det mötet ska enligt trafikborgarrådet ha varit lyckat.

”Det var ett bra möte. De beskrev sin affärsmodell och hur deras tjänst fungerar. Sedan har vi diskuterat om det finns olika sätt att styra upp verksamheten så att alla känner sig nöjda med de här mer friflytande systemen som inte är knutna till specifika platser”, säger han.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?