1515

Ny vd och nya pengar - vänskapsappen vill koppla ihop kvinnor

Den sociala nätverksappen Gofrendly, där kvinnor kan träffa likasinnade, tar in 10 miljoner kronor för att expandera utomlands. ”Vi kvinnor har blivit bättre på att vara på våra egna intressen”, säger den nytillträdda vd:n Katinka Berg.

Från vänster: Claudia Gård och Ulrika Lilja är medgrundare av Gofrendly och Katinka Berg är nytillträdd vd.
Från vänster: Claudia Gård och Ulrika Lilja är medgrundare av Gofrendly och Katinka Berg är nytillträdd vd.

Vänskapsappen Gofrendly, där kvinnor kan ta kontakt med och träffa andra med liknande intressen, tar in en investering på 10 miljoner kronor. 

Kapitalrundan leds av riskkapitalbolaget Curitas Ventures som drivs av Mikael Ahlström, grundaren av Nordens äldsta riskkapitalfirma Procuritas, och Gerda Larsson, medgrundare av den filantropiska investeringsportföljen The Case For Her där avkastningen investeras i kvinnohälsa. 

Även ett antal privata affärsänglar som inte är offentliga deltar i investeringen, liksom investeringsbolagen Zenith Ventures och JNE Invest som är Gofrendlys storägare.

Pengarna ska användas till att utöka teamet, utveckla produkten och för att expandera internationellt. Först på en marknad i Europa under hösten och sedan ett par marknader utanför Europa under nästa år. Vilka länder det handlar om är inte officiellt än.

”Vi har tidigare testat appen i Oslo och Berlin och det gav fina resultat. Vi ser en god möjlighet i att lansera där och framför allt är Tyskland med dess storlek såklart intressant”, säger medgrundaren Ulrika Lilja, som är marknadschef på Gofrendly.

Hon säger också att appen har fått fin respons i Indien, men att bolaget avvaktar i och med den ansträngda situationen där på grund av pandemin. 

”Intresset för en mer aktiv social interaktion är gigantiskt och vi vill generera en möjlighet för kvinnor globalt att kunna mötas och integrera sina intressen”, säger Katinka Berg, som är nytillträdd vd på Gofrendly från i maj i år.

En ny partnerchef har börjat i dagarna och man ska även anställa en community manager, en utvecklare och en kombinerad sälj- och affärsutvecklare.

Den tidigare vd:n och medgrundaren Claudia Gård är nu operativ chef och ska helhjärtat ägna sig åt användarnas medlemsresa i appen. 

”Kärnan i appen måste finnas kvar även när den växer. Vi behöver säkerställa närheten mellan produkten och användarna, så att den känns lokal och autentisk”, säger Katinka Berg.

Grundarna av Gofrendly, Claudia Gård och Ulrika Lilja, träffades på en kompisdejt 2015. De hade hittat varandra genom ett forum för kvinnliga entreprenörer på Facebook. Ulrika Lilja var nyligen hemflyttad från San Francisco och uppfylld av entreprenörskulturen. Claudia Gård delade hennes drömmar om att starta eget. Det visade sig att de hade samma idé – en mötesplats för kvinnor som ville träffa nya vänner. Utifrån det föddes vänskapsappen Gofrendly, som lanserades 2016.

”När jag letade efter nya vänner hittade jag ingen bra lösning. Däremot såg jag överallt folk som letade; i forum, bloggkommentarsflöden, Instagram och Facebook. Samtidigt började alla nätdejta i olika appar. Tekniken fanns ju där – då var det bara att skapa en likadan tjänst fast för vänskap”, sa Ulrika Lilja, i en intervju med Di Digital 2019.

Läs mer: Kompisappen gör succé: ”Folk kommer fram på stan och tackar oss”

Många av mötena som planerades via appen innan pandemin var fysiska. Därför var det inte självklart var bolaget skulle ta vägen. 

”Men vi har lyckats bibehålla en tillväxt som hittills till stor del har varit organisk”, säger vd:n Katinka Berg.

I appen matchas användarna utifrån data som ålder, geografisk plats och intressen. Och tjänsten har använts till att anordna fysiska träffar kring aktiviter som exempelvis klättring, padel och olika temaresor.

”Jag ser det som ett verktyg för att säkerställa sin sociala kalender”, säger Katinka Berg.

Gofrendly har också ett premiumabonnemang och innan pandemin anordnade man olika fysiska events och upplevelser som restaurangbesök och olika sportaktiviteter. Det senaste året har istället de digitala aktiviteterna i appen, som till exempel bokklubbar och diskussionsforum, istället ökat.

Den primära målgruppen är 20-35 år, men appen har användare från 18-70 år. 

”Vi kvinnor har blivit bättre på att prioritera och ta vara på våra egna intressen och vi gör det enklare för dem att ta för sig. Generation Y och Z är uppvuxna digitalt och i sociala medier. De vill åt det ofiltrerade och autentiska som jag tror att vi kan erbjuda”, säger Katinka Berg.

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?