1515

Ny vd och nya pengar - vänskapsappen vill koppla ihop kvinnor

Den sociala nätverksappen Gofrendly, där kvinnor kan träffa likasinnade, tar in 10 miljoner kronor för att expandera utomlands. ”Vi kvinnor har blivit bättre på att vara på våra egna intressen”, säger den nytillträdda vd:n Katinka Berg.

Från vänster: Claudia Gård och Ulrika Lilja är medgrundare av Gofrendly och Katinka Berg är nytillträdd vd.
Från vänster: Claudia Gård och Ulrika Lilja är medgrundare av Gofrendly och Katinka Berg är nytillträdd vd.

Vänskapsappen Gofrendly, där kvinnor kan ta kontakt med och träffa andra med liknande intressen, tar in en investering på 10 miljoner kronor. 

Kapitalrundan leds av riskkapitalbolaget Curitas Ventures som drivs av Mikael Ahlström, grundaren av Nordens äldsta riskkapitalfirma Procuritas, och Gerda Larsson, medgrundare av den filantropiska investeringsportföljen The Case For Her där avkastningen investeras i kvinnohälsa. 

Även ett antal privata affärsänglar som inte är offentliga deltar i investeringen, liksom investeringsbolagen Zenith Ventures och JNE Invest som är Gofrendlys storägare.

Pengarna ska användas till att utöka teamet, utveckla produkten och för att expandera internationellt. Först på en marknad i Europa under hösten och sedan ett par marknader utanför Europa under nästa år. Vilka länder det handlar om är inte officiellt än.

”Vi har tidigare testat appen i Oslo och Berlin och det gav fina resultat. Vi ser en god möjlighet i att lansera där och framför allt är Tyskland med dess storlek såklart intressant”, säger medgrundaren Ulrika Lilja, som är marknadschef på Gofrendly.

Hon säger också att appen har fått fin respons i Indien, men att bolaget avvaktar i och med den ansträngda situationen där på grund av pandemin. 

”Intresset för en mer aktiv social interaktion är gigantiskt och vi vill generera en möjlighet för kvinnor globalt att kunna mötas och integrera sina intressen”, säger Katinka Berg, som är nytillträdd vd på Gofrendly från i maj i år.

En ny partnerchef har börjat i dagarna och man ska även anställa en community manager, en utvecklare och en kombinerad sälj- och affärsutvecklare.

Den tidigare vd:n och medgrundaren Claudia Gård är nu operativ chef och ska helhjärtat ägna sig åt användarnas medlemsresa i appen. 

”Kärnan i appen måste finnas kvar även när den växer. Vi behöver säkerställa närheten mellan produkten och användarna, så att den känns lokal och autentisk”, säger Katinka Berg.

Grundarna av Gofrendly, Claudia Gård och Ulrika Lilja, träffades på en kompisdejt 2015. De hade hittat varandra genom ett forum för kvinnliga entreprenörer på Facebook. Ulrika Lilja var nyligen hemflyttad från San Francisco och uppfylld av entreprenörskulturen. Claudia Gård delade hennes drömmar om att starta eget. Det visade sig att de hade samma idé – en mötesplats för kvinnor som ville träffa nya vänner. Utifrån det föddes vänskapsappen Gofrendly, som lanserades 2016.

”När jag letade efter nya vänner hittade jag ingen bra lösning. Däremot såg jag överallt folk som letade; i forum, bloggkommentarsflöden, Instagram och Facebook. Samtidigt började alla nätdejta i olika appar. Tekniken fanns ju där – då var det bara att skapa en likadan tjänst fast för vänskap”, sa Ulrika Lilja, i en intervju med Di Digital 2019.

Läs mer: Kompisappen gör succé: ”Folk kommer fram på stan och tackar oss”

Många av mötena som planerades via appen innan pandemin var fysiska. Därför var det inte självklart var bolaget skulle ta vägen. 

”Men vi har lyckats bibehålla en tillväxt som hittills till stor del har varit organisk”, säger vd:n Katinka Berg.

I appen matchas användarna utifrån data som ålder, geografisk plats och intressen. Och tjänsten har använts till att anordna fysiska träffar kring aktiviter som exempelvis klättring, padel och olika temaresor.

”Jag ser det som ett verktyg för att säkerställa sin sociala kalender”, säger Katinka Berg.

Gofrendly har också ett premiumabonnemang och innan pandemin anordnade man olika fysiska events och upplevelser som restaurangbesök och olika sportaktiviteter. Det senaste året har istället de digitala aktiviteterna i appen, som till exempel bokklubbar och diskussionsforum, istället ökat.

Den primära målgruppen är 20-35 år, men appen har användare från 18-70 år. 

”Vi kvinnor har blivit bättre på att prioritera och ta vara på våra egna intressen och vi gör det enklare för dem att ta för sig. Generation Y och Z är uppvuxna digitalt och i sociala medier. De vill åt det ofiltrerade och autentiska som jag tror att vi kan erbjuda”, säger Katinka Berg.

 

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?