1515

Ny utmanare inom digitala lån

Nystartade Lendlink vill utmana Lendify, Tessin och de andra startupbolagen inom den snabbväxande marknaden för så kallade peer to peer-lån. Bolaget har redan tagit in 7 Mkr i riskkapital och söker ytterligare 16-17 Mkr under hösten.

Fredrik Tham, vd för Lendlink.
Fredrik Tham, vd för Lendlink.

I USA är den digitala lånesektorn redan en miljardindustri, tack vare bolag som Lending Club och Prosper. Men i Sverige är branschen för peer to peer-lån fortfarande relativt ny. Två av de ledande aktörerna just nu är Toborrow, som förmedlar lån från privatpersoner till företag, och Tessin som hjälper privatpersoner investera direkt i olika fastighetsprojekt.

Toborrow har exempelvis förmedlat 16,6 Mkr sedan lanseringen i september i fjol och snitträntan ligger just nu på 9,2 procent. Tessin uppger att man förmedlat 86 Mkr sedan starten i maj i fjol.

Tre andra aktörer är börsbolaget Trustbuddy, privatlånesajten Lendify och crowdfundingsajten Fundedbyme som börjat förmedla lån från privatpersoner till företag.

Nu ger sig ett nytt bolag vid namn Lendlink in på marknaden. Tjänsten gick live i början av juli men det är först nu som bolaget går ut och marknadsför sig själva.
”Vi vill skära bort alla finansiella mellanhänder mellan långivare eller låntagare. Detta ska ersätta blankolån, det vill säga det är stabila låntagare. Långivarna är privatpersoner, företagare och professionella investerare”, säger Fredrik Tham, medgrundare och operativ chef för Lendlink.

Läs mer: Amerikanskt ras skakar digitala låneföretag

Han startade LendLink i fjol tillsammans med Casper Hallas. Båda är 40-årsåldern och har lång erfarenhet från både it- och finansvärlden. En tidig investerare i bolaget är Hans de Back, som har erfarenhet av peer to peer-marknaden i Australien och Singapore.

”Första rundan började på 7 Mkr och bestod av grundarna, vänner och familj. Det har räckt till att bygga upp plattformen, rekrytera fyra personer och lansera. Vi ska ta in ytterligare 16-17 Mkr under hösten”, säger Fredrik Tham. 

Tjänsten fungerar som en internetbank med Bank-ID som inloggningsmetod. Via bolagets hemsida kan privatpersoner låna ut 200 kronor och uppåt. Lånen ligger på totalt mellan 30 000 och 150 000 kronor.

”Man kan dock inte låna ut mer än tio procent av sin portfölj till en enskild låntagare”, säger Fredrik Tham och betonar vikten av att sprida riskerna.

Lånen amorteras efter hand och räntan ligger på mellan 4-6 procent i snitt, eller något mer för lån med högre risk. Det är Lendlink som själva sätter räntan, baserat på en kreditbedömning. Bolaget tjänar pengar genom att ta ut en uppläggningsavgift från låntagarna och en serviceavgift från långivarna.

”Vi lanserar i Sverige och det är här vi ska bevisa oss själva. Men ambitionen är att expandera nästa år till minst ett nordiskt land”, slår Fredrik Tham fast.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?