Nu sker 60 procent av arbetstiden hos de tillfrågade på distans. Det är en ökning med 400 procent jämfört med i januari, före coronapandemin.
Av 10 tillfrågade säger 6 också att de vill fortsätta jobba mer hemifrån – även om 60 procent av arbetstiden framstår vara i överkant.
Den magiska fördelningen enligt svenskarna är istället två dagar i veckan på distans, resten på kontoret.
En ökning med 250 procent jämfört med tiden innan pandemin, då svenskarna i snitt lade 14 procent av arbetstiden – en dryg halvdag – på distansjobb.
”Att man önskar ha större möjligheter att jobba på distans efter det att restriktionerna har släppts visar att hybridkontoret är här för att stanna”, säger Tele2 TEL2 B +2,28% Dagens utveckling :s hr-chef Karin Svensson om resultatet.
Arbetstid förlagd utanför kontoret
Källa: Kantar Sifo
Det är tredje gången som Kantar Sifo undersökt svenskarnas digitala vanor under det senaste året, på uppdrag av Tele2.
Den första undersökningen gjordes i januari, det vill säga innan pandemin hade brutit ut. Den andra, mitt under den första vågen i april, och nu har bolagen gjort en tredje rapport i november.
Förutom fördelning av arbetstid mellan hemmet och kontoret framkommer att svenskarna är mer nöjda med sina tekniska lösningar i dag än innan pandemin.
Företagen framstår ha utrustat många med möjligheter att delta på videomöten, med mera.
”Företag, organisationer och samhället i stort måste nu fundera på hur de ska dra nytta av den nya verkligheten där gränsen mellan var vi fysiskt utför våra arbeten och var vi bor förändras”, säger Karin Svensson.
Följdeffekterna går än så länge bara att spekulera i. Men det är förmodligen bra att människor reser mindre med bil, kan bo längre från sina kontor och antas göra färre långa resor.
”Vi har nog bara sett början på de utmaningar som hybridkontoret och ökat distansarbete för med sig. 2020 är onekligen ett speciellt år och jag tror att det kommer ta några år innan vi har facit och vi vet vad som blir de normala arbetssätten och vad som fungerar bäst utifrån den verksamhet som man bedriver”, säger Karin Svensson vidare.
Läs mer: Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar