1515

Ny undersökning: Så många dagar vill vi jobba hemifrån – permanent

Många har fått mersmak på hemarbete – nu vill genomsnittssvensken permanent öka andelen hemmajobb med 250 procent. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo, gjord på uppdrag av Tele2. ”Vi måste nu fundera på hur vi ska dra nytta av den nya verkligheten”, säger telekomjättens hr-chef Karin Svensson.

Ett köksbord blir ett skrivbord i den nya vardagen. Och så verkar svenskar fortsatt vilja ha det. I alla fall delar av sin arbetstid. Karin Svensson (t.h.), hr-chef på Tele2, kommenterar den nya rapporten som bolaget tagit fram tillsammans med Kantar Sifo.
Ett köksbord blir ett skrivbord i den nya vardagen. Och så verkar svenskar fortsatt vilja ha det. I alla fall delar av sin arbetstid. Karin Svensson (t.h.), hr-chef på Tele2, kommenterar den nya rapporten som bolaget tagit fram tillsammans med Kantar Sifo.Foto:TT och Pressbild

Nu sker 60 procent av arbetstiden hos de tillfrågade på distans. Det är en ökning med 400 procent jämfört med i januari, före coronapandemin.

Av 10 tillfrågade säger 6 också att de vill fortsätta jobba mer hemifrån – även om 60 procent av arbetstiden framstår vara i överkant.

Den magiska fördelningen enligt svenskarna är istället två dagar i veckan på distans, resten på kontoret.

En ökning med 250 procent jämfört med tiden innan pandemin, då svenskarna i snitt lade 14 procent av arbetstiden – en dryg halvdag – på distansjobb.

”Att man önskar ha större möjligheter att jobba på distans efter det att restriktionerna har släppts visar att hybridkontoret är här för att stanna”, säger Tele2 TEL2 B 0% Dagens utveckling :s hr-chef Karin Svensson om resultatet.

Arbetstid förlagd utanför kontoret

Källa: Kantar Sifo

Det är tredje gången som Kantar Sifo undersökt svenskarnas digitala vanor under det senaste året, på uppdrag av Tele2. 

Den första undersökningen gjordes i januari, det vill säga innan pandemin hade brutit ut. Den andra, mitt under den första vågen i april, och nu har bolagen gjort en tredje rapport i november.

Förutom fördelning av arbetstid mellan hemmet och kontoret framkommer att svenskarna är mer nöjda med sina tekniska lösningar i dag än innan pandemin.

Företagen framstår ha utrustat många med möjligheter att delta på videomöten, med mera.

”Företag, organisationer och samhället i stort måste nu fundera på hur de ska dra nytta av den nya verkligheten där gränsen mellan var vi fysiskt utför våra arbeten och var vi bor förändras”, säger Karin Svensson.

Följdeffekterna går än så länge bara att spekulera i. Men det är förmodligen bra att människor reser mindre med bil, kan bo längre från sina kontor och antas göra färre långa resor.

”Vi har nog bara sett början på de utmaningar som hybridkontoret och ökat distansarbete för med sig. 2020 är onekligen ett speciellt år och jag tror att det kommer ta några år innan vi har facit och vi vet vad som blir de normala arbetssätten och vad som fungerar bäst utifrån den verksamhet som man bedriver”, säger Karin Svensson vidare.

Läs mer: Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?