1515

Ny studie: Patienterna nöjda med den digitala vården

Det stora flertalet som använder digitala vårdtjänster är nöjda. Det visar ny studie som presenteras av SKL under onsdagen. ”Jag tror att en stor del av den kritik som finns bottnar i en osäkerhet kring var vi är på väg”, säger Marie Morell, ordförande i sjukvårdsdelegationen inom SKL. 

Marie Morell
Marie MorellFoto:Hans Alm

1,5 miljarder kronor i riskkapital gick enligt Di:s databas Nordic Tech List till digitala vårdbolag i fjol och i sektorn finns flera bolag som värderas till över 1 miljard kronor.

Men åsikterna går isär huruvida den snabba utvecklingen är positiv eller inte. Inifrån vården grundar sig kritiken bland annat i att nätvårdsbolagen tar pengar från primärvården och att dubbelbesök orsakade av felbedömningar i digitala vårdappar leder till att patienten ändå måste besöka läkare i fysisk form. 

Nu börjar forskningen svara på delar av kritiken och under onsdagen släpps en studie från en grupp forskare vid Jönköpings högskola som har kartlagt vårdmönster hos patienter som söker digital vård i länet. 

Totalt har 10 400 patienter som sökt vård genom bland annat Kry och Min Doktor undersökts. Majoriteten är positivt inställda till den digitala vård de fått och skulle rekommendera tjänsterna för andra, visar studien.

Patienterna själva uppger att den största vinsten är att de själva kan välja tid och plats för vårdmötet. Ett annat motiv kan vara att de de vill hushålla med vårdens resurser.

Flera patienter som intervjuats i studien uppgav att de använde digitala vårdtjänster för att enklare besvär, så att primärvården skulle kunna lägga sin tid på patienter med ett mer komplext vårdbehov.

90 procent av de undersökta patienterna hade bara sökt digital vård, det vill säga de har inte behövt komplettera med ett fysiskt primärvårdsbesök.

Studien presenteras under onsdagen på ett seminarium som anordnas av Sveriges kommuner och landsting (SKL). 

Marie Morell, som är ordförande i sjukvårdsdelegationen som bland annat ansvarar för frågor som rör digital vård på SKL, menar att det alltid kommer att dyka upp problem i nya och omogna marknadsområden. 

”Jag tror att en stor del av den kritik som finns bottnar i en osäkerhet kring var vi är på väg och vad den egna rollen som yrkesverksam kommer bli”, säger hon.

Från SKL:s sida vill man avdramatisera digitaliseringen inom vården, konstaterar hon:  

”Det här är någonting som alla behöver arbeta med. Det spelar ingen roll om du är en privat aktör som kallar dig för nätdoktor eller om du jobbar på en vårdcentral eller klinik, du kommer behöva använda digitala verktyg.”

Samtidigt visar rapporten att bland personer över 66 år så är det bara fyra per 1000 som har använt sig av digitala vårdmöten. 70 procent av patienterna i studien är under 30 år.

Enligt studien kan det vara en naturlig följd av att yngre personer är mer vana att använda sig av digitala verktyg i sin vardag. 

Ett annat problem är också att på många digitala vårdappar samt på 1177.se sker identifieringen med BankID vilket betyder att det både krävs ett svenskt personnummer och ett bankkonto.

”Det har varit svårt att hitta något annat sätt som skulle vara bra för att logga in. Det är också viktigt för oss att känna att det finns en någorlunda säkerhet och trygghet i de här tjänsterna”, säger Marie Morell och fortsätter:

”Men det arbetas på. Det är andra myndigheter som har det uppdraget att titta på om Sverige skulle kunna ha en annan typ av digitalt ID-system. Det är viktigt att fortsätta följa.”

Flera av de intervjuade patienterna önskar att även primärvården börjar erbjuda digitala möjligheter i högre utsträckning. 

”Det håller på att utvecklas inom ganska många områden, Stockholm har ju en sådan tjänst i dag och Östergötland har en sådan tjänst och så vidare så det här pågår nu ganska brett inom fler och fler områden. Vi måste försöka hitta sätt som är smidiga och smarta där patienten på ett så enkelt sätt som möjligt kan ha en kontinuerlig kontakt med sin vårdgivare. Och också sätt där vården kan arbeta på ett så smart sätt som möjligt och använda sina resurser så klokt som möjligt”, säger Marie Morell. 

LÄS ÄVEN: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa” 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?