1515

Ny stor undersökning: Så slår du dig in på miljardmarknaden

Den gigantiska kinesiska marknaden lockar många svenska detaljhandlare – men för att lyckas locka de kinesiska kunderna krävs ett helt annat tänk, menar Joakim Abeleen på Business Sweden. Mobilbetalningar och åsikter från influencers är två saker som väger tungt när kineserna handlar.

Gatuvy i Hongkong.
Gatuvy i Hongkong.Foto:Moa Kärnstrand

Organisationen Business Sweden har undersökt kinesiska konsumenters shoppingvanor, och vad som krävs av svenska detaljhandelsbolag för att lyckas på den kinesiska marknaden.

”Detaljhandeln har visat ett stort intresse av att etablera sig i Kina. Därför är det är viktigt för de svenska företagen att förstå den kinesiska konsumenten, det är en komplex och annorlunda marknad”, säger Joakim Abeleen, kontorschef på Business Sweden i Peking.

Rapporten är bland annat baserat på intervjuer med 1.500 konsumenter från de fyra storstäderna Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen.

”Det är de städer som är mest ekonomiskt utvecklade, och också de städer där svenska företag oftast börjar när de etablerar sig i Kina.”

Sex huvudpunkter lyfts fram som extra viktiga: att finnas på flera olika plattformar, möjligheten att betala med sin mobiltelefon, kvalitativa produkter, individanpassade lojalitetsprogram, betyg från influencers och miljömedvetenhet.

”Alla sex punkter är kritiska men vissa är mer basala än andra. Hanterar du till exempel inte mobilbetalningar får du inga köpare”, säger Joakim Abeleen.

En stor majoritet av konsumenterna, 82 procent, sköter sina betalningar via olika betalappar. För svenska företag skulle det innebära att appar som Alipay och Wechat Pay, de två dominerande aktörerna i Kina, måste finnas som betalningsalternativ.

”Samarbetar man med större plattformar i Kina finns redan de här betalningsmetoderna på plats. Om man däremot är en egen butik så måste man aktivt ta beslutet att införa det här. Samma sak gäller för butiker i Sverige, när kineser kommer hit på semester vill de kunna betala genom mobilen”, menar Joakim Abeleen.

Kina har världens största onlinemarknad när det kommer till detaljhandel. Värdet på marknaden beräknas uppgå till över 4.000 miljarder kronor – 1,5 gånger mer än den europeiska.

Samtidigt är det bara 16 procent av de tillfrågade konsumenterna som uppger att de bara handlar genom digitala kanaler. Värdet av att erbjuda shopping både online och i fysisk butik väger alltså tungt hos de kinesiska köparna.

”Den fysiska handeln är fortfarande överordnad e-handeln, även om e-handeln ökar i Kina. Däremot är det lättare att etablera sig genom e-handeln, men då har kunden inte heller möjlighet att känna på produkten. Eftersom kvalitet är det attribut som har störst betydelse vid ett köp är det en viktig del av processen.”

Där kommer betydelsen av influencers in i bilden. Kan kunderna inte inspektera produkten på egen hand använder de sig i stället av recensioner och åsikter från influencers för att skapa sig en bild. 81 procent av de tillfrågade kineserna uppgav att de tar del av andras åsikter innan de själva köper produkten.

”I Kina finns det nischade microinfluencers. Det gäller att synas även i de kanalerna, annars når man inte kunderna.”

Många konsumenter utgår även från hur miljövänligt ett visst företag eller märke är när de väljer produkt. Där har de svenska aktörerna ett försprång, 41 procent av de kinesiska konsumenterna associerar svenska märken med hållbarhet. Däremot är de inte villiga att betala extra för ekovänliga varor.

”Det handlar om att lyfta miljömedvetenheten i varumärkesbyggandet och att kommunicera det. Då blir du mer attraktiv. Men än så länge är det svårt att ta betalt för miljöfaktorn. I stället är det andra faktorer, som kvalitet, man kan ta betalt för”, säger Joakim Abeleen.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?