1515

Ny sportjätte vill utmana kvällstidningarna på nätet

Traveas, som driver sajten svenskafans.com, köper ytterligare sex sportsajter, bland annat hockeysajten eliteprospects.com och fotbollssajten fotbolldirekt.se. Sett till räckvidd närmar sig det nya bolaget dominanterna Sportbladet och Expressen Sport på webben.

Gustaf Karling och Johan Ejermark
Gustaf Karling och Johan EjermarkFoto:Sara Edman, Create Communication

I november i fjol köpte den aktietorgsnoterade Traveas-koncernen sportsajten svenskafans.com av Stampen. Nu köper bolaget ytterligare en grupp varumärken inom sportmedia, bland dem sajterna fotbolldirekt.se, eliteprospects.com, everysport.com och hockeysverige.se.

 Säljare i affären är entreprenenörerna Johan Ejermark och Magnus Wide i bolaget Menmo. Affären sker i form av ett samgående där Traveas också föreslås byta namn till Everysport Media Group. Menmo kommer att äga 43 procent av bolaget, medan Traveas vd och grundare Gustaf Karling kvarstår som vd.

Sammantaget kommer den nya koncernens olika varumärken att nå över 2 miljoner unika läsare i veckan, säger Johan Ejermark. Branschdominanten Sportbladet registrerar i jämförelse en bra bit över 3 miljoner unika läsare per vecka i genomsnitt, enligt Kia Index.

Planen med den nya satsningen är att på allvar ta upp kampen med kvällstidningsdrakarna om annonspengarna på webben.

"Målet är att bli störst i Sverige. Efter det vill vi expandera i första hand ut i Norden, där vi också ser ett par kompletterande förvärv", säger Johan Ejemark, en av grundarna i Menmo,

De förvärvade sajterna omsätter tillsammans drygt 30 mkr och är lönsamma, säger säljaren Johan Ejermark. Traveas-koncernen omsatte knappt 17 mkr år 2014, med en förlust på 2,2 mkr, siffror som dock inte räknar in svenskafans.com. För helåret 2015, exklusive de nu förvärvade bolagen, räknar Traveas med en omsättning på omkring 23 mkr och lönsamhet på ebitda-nivå.

"Genom att vi nu får räckvidden på plats blir vi en mer intressant aktör för de stora annonsörerna i det här segmentet. Marknaden utvecklas just nu mycket åt konceptförsäljning och att man gör mer paket- och sponsorlösningar, inte bara ren bannerförsäljning som det kanske varit tidigare", säger Gustaf Karling.

Framöver är planen att även utöka försäjningen av sportdata till andra medier och spelbolag, samt försäljning av merchandise i olika former.

"Intäkter från slutanvändare är vårt svagaste ben idag. Vi driver en hyfsat framgångsrik e-handel med böcker, kläder, resor och liknande. Där hoppas jag att vi kommer kunna växa ganska kraftigt", fortsätter Johan Ejermark.


Förvärvar sex sajter, ett säljbolag och ett databolag

Traveas köper sammanlagt sex sportsajter av Johan Ejermark och Magnus Wide. De är: 

Försäljningen omfattar även bolaget Everysport AB, som säljer sportdata till medier och spelbolag, samt annonsbolaget Sportsverige AB, som representerar bland andra TV4:s Fotbollskanalen i Sverige.


(Rättelse) Tidigare uppgavs felaktigt att det nya bolaget Everysport Media Group nådde fler unika webbläsare per vecka än Sportbladet och Expressen Sport. Det stämmer inte, baserat på statistik från Kia Index.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?