1515
Annons

Ny Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar

Nästan varannan stockholmare jobbar heltid hemifrån under coronakrisen. Det slås fast i en ny undersökning från Kantar Sifo som Tele2 låtit genomföra. Totalt har distansarbete ökat med 400 procent. ”Företagen har tagit myndigheterna på allvar”, säger Tele2:s Fredrik Stenberg.

65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.
65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.

45 procent av stockholmarna svarade att de jobbar heltid hemifrån. Det kan jämföras med 25 procent på landsbygden.

”Det är egentligen inte så förvånande eftersom Stockholm är mest utsatt för viruset just nu”, säger Fredrik Stenberg, affärsområdeschef över storföretagskunder på Tele2 TEL2 B -0,31% Dagens utveckling .

Men samtidigt säger det något om att företagen i huvudstaden faktiskt följt myndigheternas rekommendationer i stor utsträckning, menar han.

Lägger man till de personer som också säger att de jobbar 50 procent eller mer hemifrån är den den siffran hela 65 procent i Stockholm.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen 

Tele2 har gjort undersökningar om digitaliseringen av arbetsplatser sedan 2011. I år gjordes den ordinarie undersökningen i februari, innan coronakrisens riktiga utbrott.

Telekomjätten valde därför att gör om sin undersökning i april och har nu jämfört svaren.

Svaren visade en enorm ökning i just distansarbete.

Innan krisen var andelen av svenskarnas arbetstid som utfördes på distans 15 procent. I april var motsvarande siffra 57 procent – en ökning med 400 procent.

Andra intressanta förändringar i krisen är också att nästan var tredje person inom sektorn bank och finans (28 procent) svarar att de jobbar mer än tidigare.

Läs mer: Jan Carlzons portföljbolag hjälpte resenärer att strida mot flygbolagen – går i konkurs

”Gissningsvis så jobbar deras anställda mer för att börsen går sämre och att många i oroliga tider ser över sin privatekonomi”, säger Fredrik Stenberg om svaren i undersökningen.

De allra flesta (65 procent) som jobbar hemma sitter mindre än tio timmar i videomöten, men 7 procent sitter 20 timmar eller mer.

66 procent upplever att deras plattform för videokonferenser fungerar bra.

30 procent tycker däremot att videokonferensmöten är för effektiva och hade gärna önskat sig mer kallprat.

”Det vi vinner i effektivitet förlorar vi kanske i fördelar och synergier när människor faktiskt möts. Man ska inte underskatta det sociala och det är intressant att se hur det här påverkar företagskulturer, både hos oss och hos våra kunder”, säger Fredrik Stenberg vidare.

Läs mer: 5g-uppror på Facebook: Det här är sant och falskt om strålning

Och så kärnfrågan – har coronakrisen bidragit till en digital mognad som gör att fler kommer att kunna jobba hemifrån även när pandemin lagt sig?

Det är i alla fall 40 procent som säger att de kommer att jobba mer på distans även i framtiden.

”Vi har helt nya utmaningar som operatör men också även som stor arbetsgivare. Våra kunder har på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny värld och nu måste vi och de ställa om för att hantera att vi obehindrat ska kunna göra samma saker hemifrån som vi tidigare har gjort på våra kontor”, säger Fredrik Stenberg.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera