1515

Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke

Kundnöjdheten hos bankerna har sjunkit drastiskt under de senaste åren. En ny rapport visar nu att den svenska banksektorn även ligger långt efter sina europeiska konkurrenter när det kommer till att erbjuda digitala tjänster. 

Mårten Sellgren, partner på Deloitte och ansvarig för konsultområdet bank och försäkring.
Mårten Sellgren, partner på Deloitte och ansvarig för konsultområdet bank och försäkring.Foto:Press och Jessica Gow/TT

Den svenska banksektorn har hamnat på efterkälken när det kommer till att erbjuda digitala och mobila tjänster till sina kunder. Det visar en ny rapport från revisionsbyrån Deloitte, vid namn "Digital Maturity Study", som Di Digital har tagit del av.

”Det generella resultatet för Sverige är inte jätteförvånande. Alla som arbetar inom sektorn har en medvetenhet och en insikt om att det finns andra länder som ligger steget före”, säger Mårten Sellgren, ansvarig för konsultområdet bank och försäkring på Deloitte.

Nio svenska aktörer har deltagit i undersökningen, däribland de fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Tillsammans placerar de sig i mittenskiktet – på plats 16 av 38 – bland länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Läs mer: Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent 

I framkant befinner sig i stället bankerna i Polen, Schweiz, Ryssland, Turkiet respektive Spanien. Dessa länder har ett betydligt bredare utbud av digitala tjänster, enligt rapporten.

”Bankmarknaden är väldigt lokal, så de svenska bankerna erbjuder ungefär samma tjänster och funktioner till sina kunder. De tittar mycket på sina närmaste konkurrenter och rättar sig efter varandra. Vi saknar spjutspets i form av en aktör som går före och driver fram en bred innovation inom hela sektorn, vilket finns i andra länder”, säger Mårten Sellgren.

Undersökningen har tagit hänsyn till hur digitaliserad den dagliga användningen av banktjänsterna är, hur lätt det är att söka information om sina banktjänster mobilt, om man kan öppna eller avsluta sitt konto online, och hur det digitala stödet till nya kunder ser ut.

Läs mer: Rekordförlust för ekonomiappen Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

En brist som Mårten Sellgren pekar ut är att få svenska banker erbjuder digital vägledning och instruktionsfilmer om hur man blir kund eller flyttar över sina sparinnehav.

”Sedan 2010 har kundnöjdheten inom banksektorn sjunkit ganska drastiskt i Sverige. Det har säkert många orsaker, men en tydlig faktor är att kundernas förväntningar på de mobila tjänsterna inte motsvaras av bankerna. De lyckas helt enkelt inte leva upp till kraven”, säger han.

Varför har den svenska banksektorn hamnat på efterkälken?

”Efter finanskrisen har mycket fokus legat på att hålla nere kostnader, samtidigt som man har lagt kraft på att implementera nya regelverk och hantera högre kapitalkostnader. Storbankerna har traditionellt också haft trögrörliga organisationer och långa beslutsvägar.”

Samtidigt har Sverige och Norden på senare år producerat en hel uppsjö av startupbolag inom fintechsektorn. Enligt branschbedömingar finns det i dagsläget runt 500 aktiva startupföretag inom sektorn. Storbankerna har slagits om att fånga upp de allra mest innovativa idéerna, både genom nära samarbeten och delägarskap.

Vad behöver bankerna göra för att hämta ikapp försprånget?

”I grunden handlar det om större investeringar och en tydligare strategi. Det finns också stor potential i att samarbeta med snabbfotade fintechbolag, men än så länge har dessa inte lett fram till så mycket konkreta resultat.”

Har problemet gjort att svenska banker får svårare att locka nya kunder från varandra?

”Eftersom svenskarna är väldigt högt skuldsatta är den viktigaste anledningen till bankbyte att man får en bättre bolåneränta. Därför har nivån på de digitala tjänsterna inte varit utslagsgivande. Men nu ser vi ju för första gången seriösa utmanare även på bolånemarknaden, så situationen kan komma att förändras”, säger Mårten Sellgren.

Deloittes Mårten Sellgren understryker samtidigt att Sverige har alla förutsättningar att bli ledande inom digitala banktjänster. Gemensamma funktioner som Swish och Mobilt Bank-ID saknar till exempel motsvarigheter i de flesta andra länder.

”Om viljan finns tror jag att vi skulle kunna komma ikapp toppen inom fem år. I många länder är det ju konkurrenssituationen som drivit marknaden framåt, men i Sverige tror jag att motivationen kommer vara kostnadseffektiva lösningar som också ger bättre kundnöjdhet”, säger han.

Läs mer: Göran Persson om bolåneutmanarna: "De kommer få problem" 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?