1515
Annons

Ny rapport: Kryptobedrägerier överlägset största hotet

Kryptobedrägerier är ett av de största hoten för investerare. Detta enligt en rapport från NASAA, nordamerikanska värdepappersadministratörsföreningen, som manar till försiktighet. 

Kryptobedrägerier blir allt vanligare.
Kryptobedrägerier blir allt vanligare.

NASAA har i sin årliga undersökning tillfrågat statliga värdepappersadministratörer om de största säkerhetshoten, och oftast förekommande är investeringar kopplade till kryptohandel och digitala tillgångar.

”Historier om kryptomiljonärer har lockat investerare under 2021, och med dem även historier om de som satsade stort och förlorade stort. Det fortsätter även under 2022”, menar styrelseledamot Joseph P. Borg.

Det vanligaste tecknet för ett bedrägeri är om man erbjuds hög avkastning och noll risk.”

Investerare uppmanas att vara mycket försiktiga innan man ger sig på volatila handelsinstrument, speciellt om det handlar om kryptotillgångar. 

”Det vanligaste tecknet för ett bedrägeri är om man erbjuds hög avkastning och noll risk. Det är viktigt att investerare vet vad de investerar i och med vilka”, menar Melanie Senter Lubin, NAASAA:s ordförande. 

Det vanligaste tillvägagångssättet vid kryptobaserad brottslighet är bedrägeri. 

Enligt blockkedje-analysbolaget Chainalysis drog bedragare in ett rekordbelopp på 14 miljarder dollar i kryptovalutor under 2021, skriver CNBC.

Även rena stölder har ökat lavinartat. I december avslöjades till exempel att ett tiotal kryptoplånböcker på plattformen Badger tömts till ett sammanlagt värde av 120 miljoner dollar. 

Chainalysis menar att en stor del av brottligheten sker på decentraliserade plattformar. Det är en växande sektor inom krypto som står utanför det traditionella systemet och vill kapa mellanhänder. 

Men de kriminella har många strängar på sin lyra. På andra plats kommer enligt undersökningen bedrägerier riktade mod skuldebrev, följt av övriga bedrägerier och investeringserbjudanden via internet. På fjärde plats kommer bedrägerier kopplade till pensionskonton. 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?