Annons

Ny miljardförlust för Klarna – men bättre än förra kvartalet

Klarna minskade sin förlust med 1,5 miljarder kronor, eller 42 procent, mellan det andra och tredje kvartalet. Totalt gick bolaget back med 2,1 miljarder kronor mellan juli och september.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto:Jack Mikrut

Under det första halvåret uppgick Klarnas operativa kostnader till 10,8 miljarder kronor, mot 7,5 miljarder i totala intäkter. Därutöver tillkom kreditförluster på 2,9 miljarder kronor, som på egen hand åt upp 38 procent av omsättningen.

Di Digital har inte hunnit intervjua vd Sebastian Siemiatkowski under onsdagen. Men såhär sa han till Di om rapporten redan den 17 november:

”Jag tycker att rapporten visar det som vi har hoppats, jag vet ju lite mer om den. Det rör sig i rätt riktning. Vi ställde om bolaget i maj, då var vi tydliga med alla att det kommer ta ungefär ett år, kanske lite mer.”

Rapporten för det tredje kvartalet, som han då åsyftade, har först nu publicerats. Den visar att Klarna gjorde en nettoförlust på 2,1 miljarder kronor mellan juli och september, en klar förbättring från minus 3,6 miljarder kronor under det andra kvartalet. Därmed minskade Klarna sin förlust med 42 procent mellan kvartalen. 

Jämfört med samma kvartal 2021 har nettoförlusten dock fördubblats från 1,1 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Sebastian Siemiatkowski uppgett till Di att Klarna ska vara lönsamt på månadsbasis runt sommaren 2023. 

Kreditförlusterna under perioden uppgick till 1,5 miljarder kronor. Det står att jämföra med att Klarna tvingades till nedskrivningar av lån på 1,2 miljarder under det första kvartalet i år, samt till ett värde om 1,7 miljarder kronor under det andra kvartalet.

Intäkterna uppgick samtidigt till knappt 4,1 miljarder kronor, en tillväxt på nästan 19 procent jämfört med samma period 2021. Tillväxttakten har därmed avtagit marginellt från det första halvåret, då intäkterna ökade med 21 procent.

Kvar i Klarnas kassa fanns vid slutet av september 11,6 miljarder kronor. 

Mer om rapporten följer under dagen.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera