Annons

Ny miljardfond satsar på ett 50-tal europeiska techbolag

Det holländska riskkapitalbolaget Peak tar in 1,60 miljarder kronor för tidiga investeringar i ett 50-tal europeiska techbolag. ”Kring en tredjedel ska investeras i Norden”, säger Indra Sharma, ny partner på Peak i Stockholm.

Indra Sharma, partner på det europeiska riskkapitalbolaget Peak med kontor i Amsterdam (höger i bild), Berlin och Stockholm (vänstra bilden).
Indra Sharma, partner på det europeiska riskkapitalbolaget Peak med kontor i Amsterdam (höger i bild), Berlin och Stockholm (vänstra bilden).

Av entreprenör, för entreprenörer. Det är mottot för det holländska riskkapitalbolaget Peak som startades som ett nätverk för ängelinvesterare för 15 år sedan. Idag är man ett fullfjädrat riskkapitalbolag med kontor i Amsterdam, Berlin och, numera, även i Stockholm.

Startskottet för Peaks nordiska satsning var rekryteringen av Indra Sharma i september i fjol. Hon hade då varit en stigande stjärna på den svenska tech- och investerarhimlen i många år.

”Det händer fortfarande mycket i tidiga stadier, även om vi har lite längre tid på oss att göra due diligence nu.”

Hennes investerarkarriär började 2017 på EQT EQT -0,83% Dagens utveckling Ventures, där hon bland annat ansvarade för investeringar i bolag som Einride, Natural Cycles och Bimobject. Ett par år senare gick hon vidare till Axel Johnsons investeringsbolag Novax.

Hösten 2021 blev hon alltså partner på Peak, vilket Di Digital rapporterat. Sedan dess har hon byggt upp bolagets nordiska nätverk, bytt kontor från Norrsken House till Epicentrer, och rekryterat ytterligare en investerare, Felicia Nordgård, som har en bakgrund inom bank- och finansbranschen. Ambitionen att är rekrytera ytterligare två medarbetare i Stockholm i år eller nästa.

I Sverige har Peak hittills investerat i sportappen Heja och i Precisely som automatiserar avtalsprocesser. Indra Sharma nämner ytterligare en hemlig investering i ett svenskgrundat bolag och lyfter även fram satsningar på finska social shopping-appen Blidz och norska CRM-bolaget Breyta. 

Huvudinriktningen är tidiga, så kallade såddinvesteringar, i nystartade techbolag, i regel marknadsplatser, plattformar och så kallade Saas-bolag (prenumerationsbaserad mjukvara). 

”Men vi är agnostiska. Hittar vi bra team som vill lösa stora problem med skalbar teknik så vill vi investera”, säger Indra Sharma.

Till skillnad från många riskkapitalister är hennes bakgrund inte inom finans, utan som ingenjör. Första riktiga jobbet efter universitetet var som kodare inom algoritmisk handel på SEB. Efter några år som tillväxtchef på H&M och en tid managementkonsult på Centigo gick hon vidare till att bli produktstrategichef på betalbolaget Bambora. Det är just dessa tidiga erfarenheter som hon återkommer till när hon beskriver varför hon vill jobba ”hands on” med entreprenörer på tidig nivå.

”Det var länge sedan jag kodade, men jag kan fortfarande förstå tugget. När jag var på Bambora lärde jag mig oerhört mycket om produktutveckling som jag har nytta av i dag. Där slog vi ju ihop tolv bolag och utvecklade produkter som skulle passa olika typer av kunder, både i butik och på nätet”, säger Indra Sharma, som föddes i Uppsala, en dotter till föräldrar från Colombia och Indien.

Kapitalet Peak investerar har fram till i dag kommit uteslutande från entreprenörer. Bland de som investerat i Peak genom åren kan nämnas grundare av bolag som resebokningssajten Booking.com, e-handelstjänsten Emesa, biljetttjänsten World Ticket Center och mjukvarubolaget Woodwing. 

Så är även fallet med nya fonden, Peak 5, som ska innehålla 150 miljoner euro, motsvarande 1,6 miljarder kronor, när de stängs de närmaste månaderna. Men än så länge har endast halva beloppet tagits in.

”Vi får se om institutionella investerare släpps in innan vi stänger fonden helt. Det finns ju vissa fördelar med att bjuda in dem”, säger Indra Sharma.

Hon beskriver Peak som ett riskkapitalbolag under snabb internationalisering. På några korta år har bolaget gått från att investera i Beneluxområdet till att höja blicken till Tyskland, Norden och övriga Europa. Ambitionen med nya fonden är att investera i ett 50-tal bolag, varav en tredjedel i Norden, grovt räknat.

Som många investerare betonar Indra Sharma att hon investerar i grundare, snarare än i bolag. Det är extra viktigt när man går in i nystartade bolag med oprövade affärsidéer och kanske bara några månader av användardata att visa upp. 

Principen på Peak är att första investeringen ska ske i ”såddfasen”, eller senast i nästa fas, den så kallade a-rundan. Rent konkret handlar det om investeringar på mellan 3 och 40 Mkr med en exithorisont på 10 år. Historiskt gjordes en av Peaks bästa exits i auktionssajten Catawiki, som startades i Holland och sedan dess spridit sig till flera andra länder i Europa, samt Kina.

Just nu tar Indra Sharma 3-5 möten om dagen i jakten på investeringsobjekt i Norden. Tipsen kommer bland annat in från hennes, och kollegornas personliga nätverk, samt från Peaks många investerare.

”På kvällarna gör jag en hel del egen research inom olika sektorer. Som många investerare håller jag ett öga på Linkedin Sales Navigator där spännande profiler dyker upp”, säger Indra Sharma.

Stora techbolag som Klarna och Spotify har sett sina värderingar rasa i år. Ändå tycks etablerade riskkapitalbolag slå nya rekord med sin strid ström av nya miljardfonder. Hur är stämningen på marknaden?
”Avvaktande. Många mogna techbolag har ju fått sig en ordentlig törn. Investeringar från b-rundor och uppåt står stilla. Men det händer fortfarande mycket i tidiga stadier, även om vi har lite längre tid på oss att göra due diligence nu. Som du säger: det finns fortfarande mycket pengar på marknaden. Pausen kan inte pågå för evigt.”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera