Annons

Ny miljardfond riktar sig mot svenska startups

By Founders har genom sin första fond redan investerat i tidiga startups med flera namnkunniga entreprenörer. Nu lanserar bolaget ytterligare en miljardfond. 

”Jag hoppas verkligen att hela riskkapitalbranschen nu går igenom den här förändringen som vi försöker göra vårt absolut bästa för att ta ansvar för och ligga i framkant i”, säger nya partnern Sara Rywe.

Sara Rywe, ny partner på By Founders.
Sara Rywe, ny partner på By Founders.

Bolaget By Founders är en nordisk riskkapitalfond som investerar över hela Norden och Baltikum i startups som är i ett tidigt skede. Bolaget har genom sin första fond redan investerat i tidiga startups med flera namnkunniga entreprenörer. 

Sara Rywe, som är ny partner hoppas att riskkapitalbranschen ska ta tag i allt som har att göra med att ta ansvar för de anställda, mångfald, klimatavtryck bolagen har och integritet gällande data och teknologi. 

”Vi kan inte prata om en rättvis relation och ett partnerskap om inte det visas i kontraktet”, säger Sara Rywe. 

En av nyckelkomponenterna vid en investering är bland annat det kontrakt som ges vid investeringen. För alla de komponenterna som företag vanligtvis förhandlar med en grundare om: vad det är för typ av aktieklasser, och vad man har för så kallad downside protection, är en diskussion som By Founders tack vare sina nya kontrakt inte behöver ha säger Sara Rywe. 

”Teamet är alltid i fokus när vi utvärderar om vi vill investera eller inte”, säger Sara Rywe. 

Bolaget träffar över 1.000 bolag per år och gör kanske 10 investeringar. Det händer mycket med produkt och marknad så man måste verkligen lita på att det är rätt team som klarar av att ta sig igenom den resan, säger Sara Rywe. 

Först och främst handlar det om det ansvaret bolaget tar för att bredda vad det är för typ av entreprenörer som i dag får kapital. 

”Generellt sett, ser man till de produkterna som jag tycker om att investera i så är det produkter som antingen har en väldigt positiv inverkan på miljö eller på hälsa”, säger Sara Rywe. 

Med sin nystartade andra fond kommer By Founders ha ännu större fokus på Sverige och på så kallade impact-investeringar. Bolaget har fått in ungefär 1 miljard kronor till den andra fonden och räknar med att stänga fond 2 på strax över 1,2 miljarder kronor under våren. Assets under management ligger By Founders nu på ungefär 2 miljarder kronor. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera