Annons

Ny lag ska sätta stopp för bluffreor på nätet

Många företag fuskar med priserna inför kampanjer som Black Week.

Nu vill regeringen se en ny lag som ska stoppa bluffreorna.

I höstas visade statistik från Pricerunner att var fjärde rea på nätet sedan sommaren varit falsk. Företagen hade smyghöjt priserna innan kampanjerna började.

Men nu ska det bli slut på bluffreorna.

”Det här sätter stopp för fulrea, företagen ska inte få sänka priset efter att ha höjt det en kort tid innan. Det är något jag själv har irriterat mig på”, säger finansmarknadsminister Max Elger (S).

Förslaget går ut på att företagen måste visa kunderna vad det lägsta priset på produkten har varit de senaste 30 dagarna.

Förslaget är en av flera lagändringar inom konsumentskyddet som nu skickas på remiss till Lagrådet.

Utöver bluffreorna finns också ett förslag som går ut på att hindra företag som köper upp evenemangsbiljetter med hjälp av botar för att sedan sälja dem vidare till ett högre pris.

I samma remiss föreslås också att sökmotorer och jämförelsesajter tydligare ska informera kunderna om hur de går tillväga när de rankar olika tjänster och produkter. Kundrecensioner på nätet måste också bli mer transparenta. 

Dessutom utökas möjligheterna för domstolar och tillsynsmyndigheter att ta till olika avgifter och sanktioner.

”Det blir lite mer kännbart att bryta mot lagen. Det borde göra att företagen blir mer noggranna med hur de uttrycker sig”, säger Max Elger.

Maria Wiezell, expert på konsumenträtt på Sveriges konsumenter, välkomnar de nya lagförslagen och särskilt den utökade sanktionsmöjligheten.

”Vi kan ha hur bra lagar som helst men det spelar ingen roll om vi inte har någon tillsyn. Förhoppningsvis leder det till att företagen skärper sig och att de som inte gör det gallras ut”, säger hon.

Till grund för förslagen ligger ett EU-direktiv som går ut på att anpassa konsumentlagstiftningen efter den digitala världen. Lagändringarna väntas träda i kraft den 1 juli 2022.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera