1515

Ny lag ska göra gräsrotsfinansiering tryggare

Gräsrotsfinansiering eller crowdfunding lockar svenskar att investera direkt i projekt eller bolag, men har kantats av fall med konkurser och förlorat kapital. Genom en ny lag ska Finansinspektionen få ökade befogenheter för att göra investeringsformen tryggare.

Mendi, med vd:n Moha Bensofia, har tagit in 31 miljoner kronor genom gräsrotsfinansiering. Regeringen, med finansmarknadsministern Åsa Lindhagen, vill se en ökning av kapitalformen.
Mendi, med vd:n Moha Bensofia, har tagit in 31 miljoner kronor genom gräsrotsfinansiering. Regeringen, med finansmarknadsministern Åsa Lindhagen, vill se en ökning av kapitalformen.Foto:Jack Mikrut, Jessica Gow

Biografen Capitol i Stockholm fick 1,67 miljoner kronor, brädspelet Drakborgen fick 3,4 Mkr och hjärnträningspannbandet Mendi drog in 31 Mkr. Det är några exempel på svenska projekt som fått in finansiering direkt från privatpersoner via olika plattformar.

Ibland sker kampanjerna genom att de som investerar får första tjing på en ny produkt och ofta till rabatterat pris eller så sker det till en aktieväxling eller rena lån med ränta. Det kan också användas av företagen som marknadsföring eller för att hitta testanvändare.

”Vi lanserade på Kickstarter eftersom vi behöver 'early adopters' som kan och vill testa produkten och bidra till data som vi kan använda”, sa techprofilen Moha Bensofia, vd på Mendi, efter gräsrotsfinansieringen som blev den största i sitt slag globalt inom mental hälsa.

Läs mer: Han räddades från döden av Daniel Ek och blev tech-sfärens ”legosoldat”

EU och den svenska regeringen vill att gräsrotsfinansieringen ska växa. Från november i år ska därför nya lagar kring gräsrotsfinansiering instiftas. På så sätt kan även svenska projekt och plattformar vända sig till hela EU utan att behöva söka tillstånd i respektive land.

”Det här blir ett viktigt steg framåt. Det finns många spännande företag som kan bidra till innovationskraft till Sverige och det här kan bidra till att de kan fortsätta växa”, säger Åsa Lindhagen, finansmarknadsminister (MP), om den lagrådsremiss som överlämnats i dag.

I Sverige finns i dag ett tiotal aktörer. Plattformen Tessin fokuserar på fastighetsprojekt och har lockat investerare som miljardären Ililja Batlan. Tessin kommer att göra en notering på First North genom ett omvänt förvärv senare i slutet av maj. 

Läs mer: Nasdaq godkänner fastighetplattformen Tessins notering

Men samtidigt har Di Digital rapporterat om flertalet fall där småsparare varit missnöjda.  Genom åren har det skett flertalet konkurser och återbetalningar som skjutits fram flera år med åtal som följd hos Tessin. Di Digital har också rapporterat om hur börsvärdet kollapsat i svenska Funded By Me sedan noteringen.

Läs mer: Småsparare i kläm efter nytt bostadsfiasko – drabbade får ”hemligt” brev

Genom ökad information till de som investerar och större befogenheter från Finansinspektionen ska även fler våga investera genom gräsrotsfinansiering, hoppas Åsa Lindhagen.

”Det ökar möjligheterna för inte minst små och medelstora företag att söka kapital på det här sättet”, säger hon.

Bland annat handlar det om att investerarna ska få tydlig och relevant information och behöva visa för den ansvariga plattformen att de förstår riskerna med investeringen. Detta ska i sin tur öka möjligheterna för små och medelstora företag att söka kapital genom gräsrotsfinansiering.

Vissa kritiker har pekat på att de hade önskat mer information under projektens gång för att förstå varför förseningar uppstått och betalningar dröjt. Enligt Åsa Lindhagen har dock regeringen valt att fokusera på kontroll innan investeringen sker, till exempel att den som söker kapital inte är dömd för ekonomisk brottslighet.

”Regeringen föreslår att Finansinspektionen ska få de befogenheter som behövs för att se till att plattformar för gräsrotsfinansiering uppfyller de krav som ställs på dem. I fråga om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism föreslår vi att FI ska ha mer långtgående befogenheter än vad EU-förordningen kräver”, säger Åsa Lindhagen.

Regeringen arbetar även på att ta fram regler för andra typer av gräsrotsfinansiering än de som regleras på EU-nivå, till exempel lån till konsumenter och investeringar i svenska privata aktiebolag.

”Vi ligger långt fram i Sverige och det är viktigt att småspararna är skyddade”, säger Åsa Lindhagen.

Den nya lagen ska träda i kraft den 10 november.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?