1515

Ny kartläggning: Här är branscherna inom e-handel som ökade mest under pandemin

E-handlarna växte som svampar ur marken i pandemins spår. Procentuellt dominerade sport- och fritidsbranschen med en ökning med 127 procent mot 2019. Det visar en kartläggning från bank- och finansgruppen Svea Ekonomi. ”För att överleva framöver handlar det om att skapa den bästa kundupplevelsen”, säger Emma Lindgren, digital expert.

Emma Lindgren (till vänster), digital expert på Svea ekonomi, har kartlagt de nya svenska e-handlarna
Emma Lindgren (till vänster), digital expert på Svea ekonomi, har kartlagt de nya svenska e-handlarna

Kartläggningen, som baseras på statistik från Allabolag.se, pekar på ett trendbrott i branschen. Tidigare år har kläd- och skobranschen dominerat i antal öppnade butiker. Under 2020 var det istället handlare som definieras som allt i allo-butiker med breda sortiment som det startades flest av, närmare bestämt 902 stycken, en ökning med 74 procent jämfört med 2019.

”De breda butikerna har alltid funnits på nätet men när vi digitaliserades så snabbt så har många öppnat butiker med en bred pitch för att se vad som fungerar och maximera sin försäljning. Det gäller alltifrån trädgårdsmöbler till fritidsutrustning. På sikt kan den här typen av breda butiker smalna av och hitta en tydligare nisch”, menar Emma Lindgren, digital expert på Svea Ekonomi.

Att sport- och fritidsbranschen hade ett starkt år har Di Digital skrivit om tidigare. Enligt kartläggningen öppnades 196 nya sport- och fritidsbutiker upp för digital handel, vilket är en ökning på över 127 procent jämfört med 2019. Det gör sport och fritid till branschen med den största procentuella ökningen från år till år. 

”Det är en avspegling av att världen helt plötsligt blev en plats där man umgicks utomhus och många fick nya fritidsintressen som var utomhus. Många fysiska butiker öppnade även digitalt för att fånga upp det här”, fortsätter Emma Lindgren.

Läs mer: Sportkläder ökar starkt i pandemin – nischaktörer vinnare 

Hemmafixandet intensifierades också under 2020, och e-handlare med hushålls- och inredningsprodukter ökade med 79 procent jämfört med tidigare år.

”Det enkla svaret där är att det är i hemmet vi varit mest och de vi sett förbättringspotential under pandemin.”

Branschen med högst snittomsättning var e-handlare inom böcker och andra medieprodukter, där även tv-spel, konsoler och ljudböcker ingår, med ett snitt på drygt 69 000 kronor. Även datorer och elektronik hade en hög placering på listan med en snittomsättning på 48 000 kronor per bolag.

”2020 var också året då underhållning i hemmet behövdes mer än nånsin. Att läsa och lyssna på böcker, spela tv-spel och att på det stora hela uppdatera sitt underhållningssystem var något många svenskar lade mycket tid och pengar på”, kommenterar Emma Lindgren.

E-handlarnas framfart kommer inte dämpas på grund av vaccinet, spår Emma Lindgren. 

”Vi digitaliserades gånger hundra under 2020 och när världen återgår till det normala så kommer handlarna fortfarande vara digitaliserade. För att överleva framöver handlar det om att skapa den bästa kundupplevelsen. Man måste ha förståelse för att kunden först rekar varan digitalt, sedan kanske känner på varan fysiskt för att sedan handla den digitalt. Den som kan tillmötesgå allt detta och se till att köpet hamnar hos dem kommer vinna”, menar Emma Lindgren.

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?