1515
Annons

Ny jätterunda i svenska nätläkaren – värderas till 17 miljarder

Nätläkaren Kry tar in 2,65 miljarder kronor i nytt kapital, från en rad internationella investerare, för att växa i Europa. På bara ett år har bolagets värdering därmed fördubblats – till ungefär 17 miljarder kronor. ”Det här visar tydligt att marknaden ser att vi leder utvecklingen”, kommenterar vd:n Johannes Schildt.

Krys vd och medgrundare Johannes Schildt.
Krys vd och medgrundare Johannes Schildt.Foto:Gustaf Månsson (Di) / Amir Nabizadeh/TT

Sedan starten 2014 har den digitala vårdgivaren Kry vuxit i raketfart. Coronapandemin innebar en hög belastning på den fysiska vården, vilket gjorde att Kry mer än fördubblade sina besök till runt 1 miljon i Sverige under fjolåret.

Men det är snarare den internationella verksamheten som står i fokus. I Frankrike och Storbritannien är bolaget verksamt under varumärket Livi, ett par potentiella jättemarknader, och man etablerade sig nyligen även i Tyskland. 

Vd:n och medgrundaren Johannes Schildt har tidigare uppgett för Di att Kry ligger minst två och ett halvt år före sina konkurrenter på marknaden. Nu tar bolaget in 262 miljoner euro, motsvarande 2,65 miljarder kronor, i nytt kapital för att finansiera en expansion till ännu fler länder i Europa.

”Det här visar tydligt att marknaden ser att vi leder utvecklingen genom att sätta patientens behov i fokus och kombinera medicinsk expertis med teknologi och innovation. Som en samarbetspartner till både den offentliga vården och vårdpersonal runt om i Europa ska vi nu fortsätta erbjuda både digitala lösningar och tillgänglig god vård”, säger Johannes Schildt i en skriftlig kommentar till Di.

Pengarna ska investeras i teknikplattformen och bolagets egen fysiska vård, till exempel har man börjat öppna vårdcentraler i Sverige, samt möjliggöra nyanställningar och förvärv. Kapitalanskaffningen har pågått sedan början av 2021 och processen har letts av storbankerna J.P. Morgan och Goldman Sachs som rådgivare.

Utöver de existerande investerarna kommer nu den kanadensiska pensionsförvaltaren CPP Investments och den amerikanska finansjätten Fidelity in som nya storägare i Kry. Största ägare i Kry före nyemissionen var brittiska Index Ventures med 20 procent, svenska Creandum med 16 procent och kanadensiska Ontario Teachers Pension Plan med 11 procent. Spotifys grundare Daniel Ek har därutöver kontrollerat drygt 2 procent.

Enligt egen utsago uppgår Krys värdering till över 2 miljarder dollar, motsvarande knappt 17 miljarder kronor, i den färska transaktionen. Det är en nästan dubbelt så hög värdering som vid nätläkarens senaste kapitalanskaffning i början av fjolåret, då den uppgick till 9 miljarder kronor, och innebär även att Kry nu blir Sveriges nästa så kallade ”enhörningsbolag”.

I en intervju med Di i slutet av 2020 öppnade Johannes Schildt för att börsnotera Kry i framtiden, kanske utanför Sverige, utan att precisera tidsramen ytterligare. Han sade sig samtidigt vara ointresserad av att sälja bolaget. Men extern finansiering från riskkapitalet är än så länge ett måste, enligt Krys senast tillgängliga bokslut från 2019 uppgick förlusten på sista raden till 349 Mkr.

Läs mer: Kry störst i Europa – vd:n talar ut om kritiken: ”Finns en rädsla för förändring” 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera