1515
Annons

Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln

Svenska Volumental scannar fötter till skobranschen. Nu tar startupbolaget in 12 miljoner kronor för att skala upp och ta fram en ny produkt med fokus på e-handeln.

Volumentals medgrundare Caroline Walerud och Alper Aydemir tillsammans med vd:n Moritz Schiebold (t.h.).
Volumentals medgrundare Caroline Walerud och Alper Aydemir tillsammans med vd:n Moritz Schiebold (t.h.).

Volumentals 3D-scanningsprodukt för fötter finns i butiker i över 35 länder och försäljningen fortsätter att växa. Bolaget som hittills mest vänt sig till sportspecialister har ökat omsättningen från 17 miljoner kronor i fjol till 26 miljoner kronor för det senaste brutna räkenskapsåret maj till april. 

”Under hela räkenskapsåret hade vi tre personer som delade på marknadsföring, finans och försäljning, så vi klarade den ökningen med ett jättelitet team”, säger vd:n Moritz Schiebold. 

Nu har bolaget tagit in 12 Mkr för att skala upp teamet med 15 nya personer från dagens 35 anställda. Kapitalet kommer från holländska Forward VC, Sting, investmentbolaget Moor (NTL) samt svenska Walerud Ventures (NTL), där Volumentals medgrundare Caroline Walerud är delägare. 

”Förutom att anställa fler för att skala upp vår försäljning till butiker ska kapitalet även användas för att ta fram vår nästa produkt”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag 

Volumental (NTL) grundades i slutet av 2012 av KTH-vännerna Alper Aydemir, Miroslav Kobetski, Rasmus Göransson samt entreprenören Caroline Walerud. Caroline Walerud satt på vd-posten fram till slutet av 2015 då hon lämnade över rollen till bolagets första anställda, Moritz Schiebold. 

Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.Foto:pressbild

Volumentals första produkt lanserades 2016 och i juni i år nådde bolaget en milstolpe då de passerade 1 miljon scannade fötter. Nu ligger den siffran på 1,5 miljoner och enligt Moritz Schiebold betyder det även att bolaget har det snabbast växande dataunderlaget för fötter. 

”Vi är ett forskningsdrivet bolag och våra dataanalytiker jobbar på att ta fram mer data som vi kan dela med våra kunder. Samtidigt arbetar vi med datan som vi samlar in för att ta fram vår nästa produkt som kommer att fokusera på e-handeln”, säger Moritz Schiebold.

Vd:n vill inte dela mer information om produkten innan den är färdig att visas upp, men uppger att målet är att den ska vara klar innan det här finansiella året är till ända.

Läs även: Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden 

Volumental har till skillnad från många andra startupbolag kunnat växa utan att ta in jättesummor i riskkapital. Förutom en runda på 20 Mkr som bolaget gjorde 2014 har man klarat sig på försäljningen till internationella sportspecialister som Bauer Hockey, New Balance och den amerikanska jätten Fleet Feet Sports. I fjol gick bolaget back med 1,4 Mkr men för det senaste räkenskapsåret är bolaget närapå break-even, uppger Moritz Schiebold.

”Det nya kapitalet har vi tagit in för att nå målen som vi har satt. Eftersom vi har generat som mycket kassaflöde på egen hand de senaste åren så har vi lyckats tredubbla värdet på bolaget sedan vår senaste finansieringsrunda 2014”, säger han.


Innehåll från Björn LundénAnnons

Allvarliga fel i företagens bokföring – litar för mycket på sina bokföringsprogram

Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.
Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.

Både myndigheter och branschorganisationer larmar nu om att företagens bokföring ofta innehåller allvarliga fel och brister. Den enskilde företagaren – som litar på att bokföringsprogrammet ser till att allt blir rätt – riskerar att göra sig skyldig till både bokföringsbrott och skattebrott. Programvaruleverantören Björn Lundéns vd varnar för att det kan bli en utdragen och kostsam process men påpekar också att det finns sätt att undvika att hamna här.

Kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén har följt den här utvecklingen och när man nu lanserar ett nytt bokföringsprogram har man byggt in ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt. 

– Det finns många bokföringsprogram att välja bland på den svenska marknaden. De flesta är webbaserade och med många automatiserade funktioner som underlättar och snabbar upp bokföringsarbetet. Mycket i bokföringen går att automatisera men det krävs ändå kunskaper om olika regler för att redovisningen ska bli rätt och t ex kunna ligga till grund för företagets deklaration, säger Ulf Bokelund Svensson, vd på Björn Lundén AB.  

Vanliga fel i företagens redovisning är bland annat missad förmånsbeskattning, felaktiga eller inga periodiseringar av utgifter, felaktigt avdragen moms eller representation. Listan kan göras lång.

Går inte att skylla på bokföringsprogrammet

Ansvaret för företagets redovisning och eventuella fel vilar helt på företagaren. Det går alltså inte att skylla på bokföringssystemet. Inte heller på man fått tidigare års deklarationer ”godkända”. Långt ifrån alla deklarationer granskas, så det faktum att man inte fått deklarationen underkänd av Skatteverket betyder inte att den godkänts.

– I dagsläget är det bara vi på Björn Lundén som verkligen backar upp företagare som vill sköta bokföringen på egen hand med ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt, förklarar Ulf Bokelund Svensson. Våra bokföringspaket innehåller en unik kombination av modern och lättanvänd programvara, kraftfulla verktyg och bokföringskunskap. 

För den som inte har tid för eller intresse av att sköta bokföringen är Ulfs tips att helt enkelt ta hjälp av en redovisningsbyrå för att på så vis kvalitetssäkra redovisningen och samtidigt få mer tid för kärnverksamheten.  

Läs mer på bjornlunden.se 

 

 

Mer från Björn Lundén

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Björn Lundén och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?