1515
Annons

Ny dom: Stockholm får rätt mot elscooterbolagen

Stockholm Stad har rätt att kräva tillstånd och ta ut avgifter från elscooter-bolagen. Det slog förvaltningsrätten fast på tisdagen sedan Tier, Superpedestrian, Bird, Bolt och Lime överklagat ett beslut som togs i kommunfullmäktige i fjol.

”Det känns jättebra”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till Dagens industri.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) gläds åt Förvaltningsrättens dom.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) gläds åt Förvaltningsrättens dom.Foto:Janerik Henriksson/TT, Jack Mikrut

Efter en kaosartad sommar med över 23.000 elsparkcyklar i Stockholm ökade trycket på staden att få ordning på situationen. Trafiknämnden, med trafikborgarrådet Daniel Helldén i spetsen, klubbade i augusti igenom beslutet att införa krav på polistillstånd för att hyra ut elsparkcyklar och att varje fordon skulle beläggas med en årlig avgift på 1.400 kronor.

Tre månader senare, den 8 november, beslutade slutligen kommunfullmäktige att införa det särskilda tillståndet för elsparkcyklarna med hänvisning till ordningslagen. Ett beslut som i sin tur banade vägen för att begränsa antalet elscootrar till 12.000 som jämt skulle fördelas mellan de bolag som sökt tillstånd. 

I december överklagade bolagen Tier, Superpedestrian, Bird, Bolt och Lime kommunens beslut för att få klarhet i om det fattats i linje med rådande lagstiftning. Svenska Voi valde, som enda större aktör i Stockholm, att inte gå till Förvaltningsrätten för att få beslutet att införa polistillstånd för elsparkcyklar upphävt.

På tisdagen kom domen. Förvaltningsrätten gör bedömningen att beslutet tagits på lagliga grunder, och avslår således överklagan.

Den skriver i ytterligare i domen: ”Nyttjande av offentlig plats för att exempelvis hyra ut elsparkcyklar är därmed enligt förvaltningsrättens mening inte likställt med parkering av fordon och regleras därigenom inte av regelverket för trafik. Kommunen har således inte på denna grund varit förhindrad att genom lokala ordningsföreskrifter införa tillståndskrav för att bedriva uthyrning av enpersonsfordon i Stockholms stad.”

Daniel Helldén erkänner att han känt en viss oro inför beslutet, men gläds åt att förvaltningsrätten dömer till stadens fördel – och att den reder ut en del frågetecken.

”Domen är välskriven, tydlig och klar. Vi har fått tydliga ramar här. Vi kan kräva tillstånd och ta ut avgifter men vi kan inte förbjuda dem. Det känns jättebra”, säger han till Di. 

I en gemensam kommentar till Dagens industri skriver de fyra bolagen Tier, Lime, Bird och Superpedestrian  att Sveriges kommuner och mikromobilitetsbranschen behöver klarhet kring nuvarande lagar och hur regleringar kan appliceras på delad mikromobilitet. 

”Det är därför viktigt att frågan prövas. Vi har nu tre veckor på oss att analysera beslutet från Förvaltningsrätten och inkomma med en eventuell överklagan till högre instans.”

Carl Bergkvist, som är Stockholms Handelskammares näringspolitiska expert, tror inte att detta är den sista rättsliga process vi kommer att se kring elsparkcyklarna.

”Staden tog hem första ronden. Sen får jag anta att företagen inte kommer att nöja sig med detta, utan kommer att överklaga. Långsiktigt vore det bästa att inte hantera detta genom långdragna rättegångar i förvaltningsrätt utan att se till att få en sammanhållen lagstiftning och tydliga spelregler.  Tyvärr kommer detta inte vara den sista processen vi kommer att se på det här området, säger han.

Voi, som alltså valde att inte överklaga beslutet, är positiva till förvaltningsrättens dom.

”Vi tolkar den som ett bevis på att Stockholm stad kommer kunna gå fram med att upphandla delade elsparkcyklar, då kommunen tidigare aviserat att den planerar att använda polistillståndet som grund för att kunna garantera exklusivitet i upphandlingen”, skriver bolagets policychef Tina Ghasemi Liljekvist i ett mejl till Dagens industri.

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?