1515

Ny bokningssajt höjer insatsen i campingkriget

Bokningssajten Campcation höjer insatsen i campingkriget. 

”Vi har gått förbi Hollistay i antal bokningsbara campingar på mindre än en månad”, säger vd:n Johanna Raga Waronen – och får genast mothugg från konkurrenten. 

Johanna Raga Waronen, grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.

I slutet av maj kunde Di Digital berätta att bokningssajten Hollistay hade utökat sin tjänst för att bli ett ”Airbnb för camping”. Plötsligt blev det möjligt för användarna att hyra av varandra – och det gällde all möjliga boendeformer, såsom campingplatser, husbilar, campare, husvagn, tältare och stugboende.

”Vi blir först i Europa med denna typ av tjänst”, sa grundaren Malin Mellstrand då.

Läs mer: Hon börjar med Airbnb för camping: ”Många semestrar hemma i sommar”

Hon sa sig även märka av ett stort intresse, då många planerar att semestra hemma i Sverige på grund av corona-pandemin. 

När Di Digital följer upp med ett samtal, en dryg månad senare, är hon ute och kör mellan campingplatser med sin make och medgrundare Lars Mellstrand. 

”Olika campingplatser har olika beläggningsgrader. Det är stor skillnad. Men vi har fått bra med bokningar, cirka 200 sedan säsongen satte igång. Vi räknar med att få många fler, det är ju nu semestern drar igång”, säger hon.

Nu utmanas Hollistay av Campcation, ett startupbolag med snarlik affärsidé. Den nya sajten samlar campingar och ställplatser i Sverige och gör dem bokningsbara på nätet.

”Sedan vi gick live för tre veckor sedan har över 70 campingar och ställplatser som anslutit sig. Vi har alltså gått förbi både Hollistay och brittiska Pitchup i antal bokningsbara campingar på mindre än en månad”, säger Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.

Men Malin Mellstrand på Hollistay håller inte med om att Campcation skulle vara större.

”Vi har anslutit 170 campingar, varav 75 är bokningsbara redan idag”, säger hon.

Campingkriget är alltså i full gång.

Johanna Raga Waronen på Campcation hoppas slå konkurrenterna genom att utveckla sin tjänst i nära samarbete med campingplatserna. 

”De är våra partners! Om en vecka ska vi åka ned till Öland och träffa alla campingplatser där i ett svep”, säger hon.

Än så länge är antalet bokningar få, men det beror på att tjänsten är så pass ny, enligt vd:n.

”Vi har gjort ett tiotal bokningar, men vi har bara marknadsfört tjänsten i en vecka eller så”, säger hon.

Nästa vecka ska Campcation börja erbjuda privatpersoner att hyra ut stugor, enligt Airbnb-modell. 

”Vi tror det blir en bra växelverkan mellan den privata stuguthyrningen och campingplatserna”, säger vd Johanna Raga Waronen.

Campcation grundas i början av 2020 av sju unga entreprenörer. Johanna Raga Waronen, som själv är 31 år, hoppas att tjänsten kan nå en ny generation campinggäster, som är vana vid att boka online. 

”Vi har en mobilanpassad sajt som är lätt att använda. Man kan sitta i bilen och boka”, säger hon. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?