Företag ska få hjälp att utveckla VR-lösningar och vanligt folk spela VR-spel när nya VR-centret Misson IX slår upp portarna på Medborgarplatsen i Stockholm.
Viktor Mölne
Text
Foto:Mission IX
VR-trenden visar inga tecken på att mattas av och snart kan allmänheten ta del av den senaste VR-tekniken när det nya centret Mission IX öppnar i Stockholm. Mission IX kan liknas vid en arkadhall dit grupper kan komma och testa VR-upplevelser och spela VR-spel mot betalning.
"Mission IX är helt enkelt ett upplevelsecenter där du och dina kompisar kan uppleva de senaste spelen. Det andra lagret är ett fokus på innovation av VR som medium", säger Viktor Peterson.
Men det handlar inte bara om nöje. Mission IX samarbetar även med KTH och Sting och ambitionen är att VR-centret även ska fungera som en plattform som för samman den senaste forskningen med nya företag.
Rent konkret kommer lokalerna vara tillgängliga för företag på dagtid medan allmänheten har tillträde på kvällar och helger.
"Vi har en gemensam ambition med våra partners om att driva VR-utvecklingen framåt. Min vision är att accelerera innovationen kring VR i Sverige och även ta det till en global nivå. Vi har många smarta VR-bolag i Sverige", säger Viktor Peterson.
Fokus ligger inte enbart på VR-spel utan Mission IX vill även hjälpa till att utveckla VR-lösningar för andra branscher som till exempel hälsa och skola.
"Många företag sitter ofta med problemet att de har hört att VR kommer bli stort, men hur kan vi använda det i vår verksamhet? Där kommer vi in och kan förklara och visa samtidigt som de kan få uppleva och tänka själva. Nånstans måste vi få med affärssidan och beställarna som driver på affärsnyttan av det här mediet", säger Viktor Peterson.
Innehåll från ExopenAnnons
Bli datadriven och effektiv med nästa generations FP&A-verktyg
Med över 20 års erfarenhet av Finansiell Planering och Analys (FP&A) har Exopen samlat all sin kunskap samt de senaste trenderna på marknaden och byggt nästa generations FP&A-verktyg.
En molnbaserad plattform med färdiga systemintegrationer där användaren får allt för verksamhetsstyrning i ett lättanvänt verktyg som effektiviserar budget- och prognosprocessen.
– 3:e generationens FP&A-verktyg använder den senaste teknologin för att erbjuda heltäckande funktionalitet på ett användarvänligt sätt som gör organisationen mer datadriven och effektiv, säger Fredrik Landberg, CEO på Exopen
I en snabb och föränderlig värld behöver ekonomichefer kunna vara snabbfotade samtidigt som de behöver kunna hantera stora datamängder. Det behöver gå snabbt att ta fram rapporter och insiktsfulla analyser för åtgärd, samt ha förmågan att lägga en ny prognos på ett par timmar när läget plötsligt ändras. Det är här behovet av att effektivisera den finansiella planeringen och analyser kommer in i bilden – vilket nu blivit en konkurrensfördel.
– Nya generationens verktyg har modern funktionalitet så som scenariohantering, top-down simuleringar, avancerad analys, drivare i flera dimensioner och arbetsflöden som ger stora möjligheter för samarbete för hela organisationen. Dessa verktyg är tillgängliga med snabb och effektiv onboarding och med minimal insats från din organisation, säger Fredrik och fortsätter:
– Med användarvänlig design kan man enkelt justera sin process och arbetssätt utan dyr konsultation – äkta self-service.
Första, andra och tredje generationens FP&A-verktyg
Fredrik menar att skillnaden mellan de olika generationerna är väldigt tydlig.
– Den första generationen FP&A-verktyg var revolutionerade när de först kom, men krävde en extremt stor investering med flera månaders implementation, dyr förvaltning som dessutom också krävde mycket hög teknisk kunskap från användarna, säger han och fortsätter:
– Den andra generationen går att implementera i molnet, men är ej molnbaserade (ej Cloud Native) och kräver ett relativt komplicerat implementationsprojekt. Dessa system kräver liksom första generationens system, hög teknisk kunskap eller dyra konsulter för att modifiera och förvalta lösningen, ofta med begränsad flexibilitet och funktionalitet. Dessutom har de ofta inte öppna interface och kräver därför många konsulttimmar för att få kompatibla med analysverktyg som tex Power BI.
Den tredje generationen FP&A-verktyg är med användarvänliga gränssnitt och flexibel funktionalitet tillgänglig för företag att arbeta mer effektivt och datadrivet. Fördelen är att dessa verktyg inte kostar i närheten lika mycket samtidigt som de erbjuder öppna interface mot analysverktyg tex Power BI för en komplett Business Intelligence lösning.
Många drar sig för att byta budgetverktyg
Fredrik upplever att företag kan dra sig för att byta system då en vanlig missuppfattning är att onboardingprocessen och implementationen av ett nytt system tar lång tid och kraft från organisationen, vilket inte stämmer med tredje generationens verktyg.
– Vi har lyckats få avancerad funktionalitet tillgänglig på ett användarvänligt sätt och lätt att implementera. Du får ett planeringsverktyg som effektiviserar och skapar en datadriven organisation, avslutar Fredrik.