1515

Ny app lovar sparare tillgång till hittills dolda aktieanalyser

Banker, media och uppdragsföretag gör löpande analyser av börsbolag. Men långt ifrån all kunskap blir allmänt tillgäng för småsparare. Det vill medlemsorganisationen Aktiespararna ändra på genom en ny gratisapp.

”För många sparare baserar sina investeringsbeslut på magkänsla och skvaller”, säger Joacim Olsson.

Joacim Olsson är vd för Aktiespararna.
Joacim Olsson är vd för Aktiespararna.Foto:Jesper Frisk (Di).

Det är tveklöst så att privatsparare i dag har bättre beslutsunderlag än på 1990-talet, då den mesta av bolagsanalysen som gjordes aldrig nådde längre än till förvaltare och banker.

Men fortfarande görs en mängd analyser av börsens bolag som aldrig når en bred publik, i en tid när allt fler noteras. Problemet är något som bland annat Di:s analytiker Ulf Petersson konstaterat tidigare.

”Stockholmsbörsen har ett ansvar som sträcker sig längre än själva börsnoteringen och möjligen skulle börsen kunna vara den som samlar ihop alla uppdragsanalyser på ett ställe, så att de enkelt blir tillgängliga av alla och därmed lättare att granska och kvalitetssäkra”, skrev han i Di i oktober.

Uppdragsanalyser, det vill säga typen som betalats av en viss intressent, är en av flera analysmodeller som utförs i dag. Andra gånger är det medier som Di som står för utlåtanden, eller organisationer som Aktiespararna.

För att skapa tydlighet för småsparare lanserar nu Aktiespararna appen Analysappen.

”Det produceras en mängd bolagsanalyser som aldrig kommer spararna till del, antingen för att de inte blir omskrivna av medier eller på grund av att de försvinner i det allmänna nyhetsflödet. Att som aktieintresserad få en samlad bild av vilka analyser som tidigare har gjorts av ett bolag är tidskrävande”, skriver Aktiespararna om lanseringen.

Produkten beskrivs som ett ”nyhetsflöde” där flashar, notiser och hela bolagsanalyser samlas. Ambitionen, skriver organisationen, är att samla allt som finns tillgängligt på den svenska marknaden vilket totalt är upp till 100 analyser per dag.

”Med Analysappen gör vi aktieanalyser mer tillgängliga, vilket är bra för de sparare som vill läsa på innan de fattar investeringsbeslut och bra för bolagen som därmed indirekt kan få ökad handel i aktien”, säger Joacim Olsson, vd på Aktiespararna.

I de fall analyser kommer från till exempel Dagens industri länkas användaren vidare till artikeln, oavsett om den enbart är tillgänglig för tidningens prenumeranter.

”För många sparare baserar sina investeringsbeslut på magkänsla, skvaller och anonyma Twitter-rådgivare. Min förhoppning är att Analysappen inte bara ska underlätta för dem som redan läser bolagsanalyser utan att den även ska få fler att läsa på lite mer inför ett aktieköp”, säger Aktiespararnas vd Joacim Olsson. 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?