1515
Annons

Ny aktör går in i kriget om snabba livsmedelsleveranser

Foodora, Vembla och Kavall. Di Digital har tidigare rapporterat om utvecklingen av snabba livsmedelsleveranser från lokala lager. Under sommaren har en till aktör dykt upp på Södermalm i Stockholm: Ding Dong.

Ett av Ding Dongs cykelbud.
Ett av Ding Dongs cykelbud.Foto:Press.

E-handeln med dagligvaror har växt kraftigt under pandemin. Som mest ökade den i december 2020 med 191,6 procent jämfört med samma månad 2019. I juli backade dock e-handeln med livsmedel med 3,5 procent. En stor del av nätförsäljningen av livsmedel sker i dag hos större aktörer som Mathem och Mat.se. De har ett stort utbud, men det kan ta dagar att få hem beställningen.

För en mer spontan beställning av livsmedel har nu fler aktörer börjat med snabba bud från lokala så kallade ”dark stores”, alltså lager med ett basutbud likt en mataffär. Budjätten Foodora investerar stort på området och nuvarande 20 ”dark stores” i Norden ska bli totalt 50 innan årets slut. Svenska Kavall, som startat i Vasastan i Stockholm, levererar på under tio minuter och nådde på tre månader en värdering om 285 miljoner kronor. Vembla, som sedan tidigare erbjuder leverans från matbutiker och apotek inom några timmar, räknar med att ha 15 egna lager för snabbleveranser nästa år.

Globalt fortsätter det dyka upp allt fler aktörer för snabba livsmedelsleveranser. I Berlin finns det i dag ett tiotal företag, där bland annat Flink i somras reste kapital på nästan 3 miljarder kronor ett halvår efter lansering. Turkiska Getir värderas till motsvarande 65 miljarder kronor, enligt Financial Times. I Kina finns två jättar inom området med Missfresh samt Dingdong och som är noterade i USA.

Anders Carlsarv blev kontaktad av tyska bekanta som såg utvecklingen och ville ta del av marknaden. De grundade därför Ding Dong, namnet togs efter förslag från konsulter och ovetandes om den kinesiska konkurrenten – men ska påminna om ljudet från en dörrklocka.

”Retail är så stort att det finns plats för fler”, säger han.

Under sommaren öppnade Ding Dong två lager eller ”dark stores” på Södermalm i Stockholm. Leveranserna snittar på omkring tio minuter och kostar 25 kronor.

”Vi mjukstartade när folk var på semester så vi kunde trimma in lagret och sortimentet, buden och plockarna”, säger Anders Carlsarv.

Ding Dong ser mönster när och vad som beställs. Vid lunch köps ofta två färdiglagade rätter och dricka, vid 15-tiden är det istället kakor, godis och energidryck för att sedan vid 17-tiden gå över till middag och förnödenheter som toalettpapper.

”Och så nästan alltid ett paket glass”, säger Anders Carlsarv.

Priserna ska ligga på nivå med större matkedjor som Ica och Hemköp.

Ding Dong har ambitionen att växa i Norden med etableringar i Köpenhamn och i Uppsala.

”Vi har ett team som sätter upp en skokartongsliknande lokal på en vecka från att vi får nycklarna.”

Ding Dong har hittills tagit in 3 miljoner kronor i startkapital från tio investerare, men planerar att ta in mer investeringar för den fortsatta expansionen.

Ding Dongs tre grundare Anders Carlsarv, Louis Kaufman och Nadine Kolbe.
Ding Dongs tre grundare Anders Carlsarv, Louis Kaufman och Nadine Kolbe.Foto:Marcel Fleiner
Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Mor och dotter får in Evolution-topp som ny storägare – växer med 370 procent

Hudvårdsmärket Under Your Skin har gått från hemmasnickeri till internationell e-handel.

Nu får bolaget in en ny storägare i form av Joel Citron, som är ledamot i börsjätten Evolution styrelse, och blickar västerut. 

”Vi har vuxit oss starka på den svenska marknaden nu”, säger bolagets vd och medgrundare Lovisa Hahn. 

Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.
Christina och Lovisa Hahn grundade Under Your Skin 2016.Foto:Press.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera