1515

Nu vill Spotify åt reklamradions annonspengar

Spotifys gratistjänst når en större publik än de flesta av Sveriges reklamradiostationer. Nu vill musiktjänsten sno åt sig en motsvarande del av annonskakan. “Den reklamköpare som inte köper Spotify missar någonting”, säger försäljningschefen Jonathan Forster.

Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.
Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.Foto:Magnus Gotander

Sedan starten år 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över.

Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, av allt att döma svårare än det svenskgrundade bolaget räknat med. År 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter.

I ett försök att bättra på balansen drar nu bolaget igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.

“Det är inte ovanligt att reklamköpare inte vet hur de ska hantera nya kanaler. Det är någonting som stört oss ett tag, särskilt eftersom Spotify vuxit sig ordentligt stort nu”, säger Jonathan Forster, europeisk försäljningschef på Spotify, till Di Digital.

18,1% av alla svenskar i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify varje vecka.

En undersökning som Spotify låtit genomföra visar att 18,1% av alla svenskar med nätuppkoppling i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify minst en gång i veckan.

Undersökningen visar vidare att bara tre reklamradiokanaler – Mix Megapol, Rix FM och NRJ – når en större andel av befolkningen varje vecka än vad gratisversionen av Spotify gör. Spotifys publik är dessutom något yngre än reklamradiopubliken i genomsnitt.

“Det är givetvis så att en marknadsförare vill ha olika kanaler. Det vi säger är att den reklamköpare som inte också köper Spotify missar någonting”, fortsätter Jonathan Forster.

Ett utdrag ur det reklammaterial som Spotify tagit fram för att övertyga reklamköpare att flytta sina köp från den traditionella reklamradion. Bild: Spotify

Enligt Spotifys egna uppskattningar är marknaden för digital radioreklam värd 1,2 miljarder dollar idag. Hur stor del av den kakan som tillfaller Spotify vill dock Jonathan Forster inte berätta.

Sedan en tid tillbaka har diskussionen i musikvärlden fokuserat på betalande kunder snarare än gratistjänster. Apple Music, Spotifys kanske främsta konkurrent, erbjuder visserligen en tre månaders kostnadsfri prövoperiod för nya lyssnare, men är i övrigt enbart tillgänglig för betalande lyssnare.

Bland skivbolagen är Spotifys gratismodell mycket kontroversiell och pekas ut som en anledning till att popstjärnan Taylor Swift valde att plocka bort sin musik från tjänsten i fjol. 

“För oss är gratisfunktionen givetvis en viktig marknadsföringskanal för premiumtjänsten. Men vi ser det också som en viktig intäktskanal för oss själva och för artisterna”, säger Jonathan Forster.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?