1515

Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”

Lyxmodesajten Used By tar in pengar för att satsa på marknadsföring. Satsningen på kändisar som säljer sina egna kläder second hand ska utökas. ”Vi kommer ungefär att dubbla försäljningen under 2017 som det ser ut”, säger vd:n till Di Digital.

Elin Ryer, medgrundare och vd på Used By och Michelle Magnusson som är inlämningsansvarig och projektledare.
Elin Ryer, medgrundare och vd på Used By och Michelle Magnusson som är inlämningsansvarig och projektledare.Foto:Press

Used By (NTL) har positionerat sig som en sajt för försäljning av finare second hand-kläder. Förra året köpte Hanna Widell och Amanda Schulman in sig och på köpet fick lyxmodesajten ett marknads- och PR-team.

Läs mer: Gör näthandeln till hållbar affär

Under hösten har Used By gått samman med webbyrån Appload som bygger appar. I samma veva har man tagit in 4,5 miljoner kronor från de befintliga ägarna och ett antal privatpersoner. Dessutom gick investeraren och den före detta politikern Ilija Batljan in med pengar. Han var även delägare i Appload.

Läs mer: Ilija Batljan investerar på löpande band

Efter rundan uppgår Used Bys värdering till 15 miljoner kronor enligt bolagets vd och medgrundare Elin Ryer.

Hon menar att bitarna nu finns på plats för att nå en större volym och bygga vidare på bolaget.

”Att vi har PR, marknad och webbtekniker under taket har förändrat bolaget jättemycket. Det gör att vi kan titta på att utveckla bolaget ännu mer”, säger hon till Di Digital.

Förra året landade försäljningen på omkring 2 miljoner kronor.

"Sedan vi startade 2014 har vi byggt upp tekniken, fraktlösningen och kundtjänsten. Nu kan vi gasa. Vi kommer ungefär att dubbla försäljningen under 2017 som det ser ut”, säger Elin Ryer.

Framför allt ska bolaget nu satsa på marknadsföring. Fram tills nyligen hade Used By inte lagt några pengar alls på marknadsföring, utan arbetat med kändisar som ambassadörer. Det går bland annat att köpa Calle Schulmans gamla duffeljacka på sajten.

Med kapitaltillskottet ska man börja jobba med fler influencers och Google Adwords.

”Vi vill jobba med starka ambassadörer som inte bara jobbar för oss utan gynnar marknaden i stort och kan visa på de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med second hand”, säger hon.

Läs även: Kändisskap har blivit raketbränsle på börsen 

Beroende på vilken kändis som lyfter ett plagg kan trafiken till sajten öka med upp till 200 procent, enligt Elin Ryer.

”Vi hämtar upp deras grejer, fotar och gör annonser. Sen kan de lägga upp dem i sina sociala medier och visa att de säljer till välgörenhet och tänker på miljön.”

Som exempel nämner hon författaren Camilla Läckberg (NTL).

”När hon lägger upp ett plagg i sina sociala kanaler ger det en otrolig trafik. Men hon lär även sina följare att det är bra med second hand”, säger hon och tillägger:

”Det är inte hållbart miljömässigt att konsumera så mycket textilier som vi gör i dag. Sen tycker jag att det är självklart av ekonomiska skäl att man både köper och säljer kläder. En in och en ut.”

Ett bolag som till viss del liknar Used By är franska Vestiaire Collective som säljer dyrare second hand-prylar på nätet. Men Elin Ryer ser Blocket och Tradera som huvudkonkurrenterna. Precis som dessa är Used By en plattform som privatpersoner använder själva. En skillnad är att köpare och säljare inte behöver träffa varandra på Used By om de inte vill.

”Man slipper träffas och deala med kontanter”, säger hon.

Affärsmodellen fungerar som så att Used By inte tar betalt för annonserna, utan tar 20 procent av försäljningspriset.

Elin Ryer jobbade under många år på Svenskt Tenn. Där inspirerades hon av det långsiktiga perspektivet. Samtidigt slogs hon av att hon hade svårt att hitta bra saker genom second hand. Det var startskottet till Used By. Hennes pappa, Christer Andersson, är delägare i Used By och arbetar en del operativt i bolaget. Han var med om att ta Odd Molly från koncept till noterat bolag.

Läs mer: Deras delningstjänst för prylar tar in miljoner från tunga investerare 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?