1515
Annons

Nu stänger han sin andra fond: Har lockat Spotify- och Skypeveteraner

Fonden The Nordic Web har redan investerat i flera unga startupbolag i Norden. Nu har man stängt sin andra fond och knutit till sig nya partners i form av Spotify- och Atomico-veteraner.

Från vänster: Sophia Bendz, Neil Murray och Niklas Zennström
Från vänster: Sophia Bendz, Neil Murray och Niklas Zennström

I slutet av 2017 startade Neil Murray sin fondsatsning The Nordic Web, vars mission är att investera i unga startupbolag i tidigt skede.

Läs mer: Han startar en ny fond – ska in med ”smarta pengar” i nordiska startups 

Nu har Neil Murray stängt finansiering till sin andra fond, som ska fortsätta på linjen och knyta till sig bolag från de nordiska länderna genom investeringar på mellan 450 000 och 700 000 kronor i såddrundor. 

Den första fonden har bland annat investerat i Mindoktor-profilen Charlotta Tönsgårds healthtech-satsning Engaging Care, finska AI-bolaget Meeshkan och norska video-chat-appen Confrere.

”Nordic Web Ventures är redan bra positionerad för att skriva ut de första checkarna till nästa nordiska miljardbolag. Jag tror att dock att möjligheterna är större än så, det handlar inte bara om att investera i entreprenörer, det handlar om att vårda och förbättra förhållandena för ett ekosystem som möjliggör det här”, säger Neil Murray i ett uttalande.

Målet med den nya fonden är att investera i drygt 20 bolag under de närmsta ett till två åren. 

Sedan tidigare har fonden partners som bland andra Martin Mignot, partner på Index Ventures som pumpat in pengar i svenska Kry och amerikanska elscooterbolaget Bird. 

Nu har man även lyckats knyta till sig Skype-grundaren och Atomico-grundaren Niklas Zennström samt techprofilen, ängelinvesteraren och Spotify-veteranen Sophia Bendz. 

”Neil och jag delar passionen för entreprenörskap och vi är båda mycket engagerade i ekosystemet kring bolags tidiga faser. Jag är glad över att, genom partnerskapet, kunna hjälpa Neil med hans vision om att stödja och stärka den nordiska startupscenen”, säger Sophia Bendz i ett uttalande.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?