1515

Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen

Kinnevik har satsat en dryg miljard kronor på robotrådgivare. Men de är knappast ensamma om att tro på en ljus marknad för algoritmbaserat sparande. Di Digital har listat några av de mest spännande svenska och utländska aktörerna på marknaden.

 

Jon Stein, vd för det amerikanska Kinnevik-backade Betterment, Mai Thai, medgrundare av svenska Sigma Stocks och Emilie Andersson, medgrundare av svenska Lysa. Foto: Kollage
Jon Stein, vd för det amerikanska Kinnevik-backade Betterment, Mai Thai, medgrundare av svenska Sigma Stocks och Emilie Andersson, medgrundare av svenska Lysa. Foto: Kollage

Några som har fått upp ögonen för fenomenet med robotrådgivare är svenska Kinnevik.

I juli gjorde de en investering på motsvarande drygt 500 miljoner kronor i Betterment, som med 80 miljarder kronor i förvaltat kapital är USA:s största fristående robotrådgivare. Även 2016 gjorde familjen Stenbecks investementbolag en investering på omkring 500 miljoner kronor i Betterment.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna
Foto:
I takt med att allt färre besöker bankkontor har marknaden öppnats för en ny typ av personlig bankman: Robotrådgivaren.

Men Betterment är inte ensamma på marknaden. Det finns en finns en rad nystartade bolag som försöker slå sig in på marknaden, även i Sverige. Di Digital har listat några av aktörerna.

De svenska robotrådgivarna:

 Lysa (NTL)
Foto:

I maj i år berättade medgrundaren Emilie Andersson att Lysa, som grundades 2015, förmedlade 100 miljoner kronor. Lysa är en robotrådgivare som vänder sig till både små och större sparare. Poängen är att spararen anger en lämplig risknivå varpå Lysa fördelar andelen aktier och räntebärande tillgångar i portföljen.

Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner kronor av bland andra Nicklas Storåkers, Nordstjernans vd Tomas Billing, Citigroups Eirik Winter och Ernström & Co. 

Finansiellt resultat 2016:

Omsättning: Drygt 70 000 kronor

Förlusten blev drygt 4,5 miljoner kronor.

Affärsmodell: 

Tar ut en avgift på mellan 0,15 och 0,24 procent av det sparade kapitalet, sedan tillkommer kostnaden för underliggande produkter som i snitt ligger på 0,15 procent.

Läs mer: Nicklas Storåkers utmanar branschen med ny robotrådgivare

Opti (NTL)
Foto:

Stockholmsbolaget Opti grundades 2014 och blev två år senare den första svenska robotrådgivaren att godkännas av Finansinspektionen. I Optis mobilapp kan kunderna utvärdera sina fonder efter pris och prestation och se vilka som erbjuder lägst risk. 

Medgrundare och styrelseledamot är Ann Grevelius. Hon är även partner på riskkapitalbolaget GP Bullhound och har tidigare varit bland annat investerings- och strategichef på SEB.

Opti finansierades från start av de fem grundarna och en konvertibel från Almi Invest.

Finansiellt resultat 2016:

Omsättning: 8 kronor

Förlusten blev omkring 600 000 kronor.

Affärsmodell: 

Kunderna jämför sina fonder med de som är bäst i klassen och kan mot en avgift få hjälp att byta. 

Läs mer: Fyra nya robotfirmor startar i Sverige

Sigmastocks (NTL)

Foto: Christian Granqvist

Grundades 2014 av Nanna Stranne och Mai Thai som lärde känna varandra under studietiden på Chalmers tekniska högskola, och Carl Lindberg som är professor i finansiell matematik vid samma högskola.

Kunden väljer vilken sorts marknad och vilken typ av bolag de vill spara i varpå Sigmastocks algoritm hjälper till med att ta fram en optimerad aktieportfölj avsedd för långsiktigt sparande. Dessutom erbjuds en gratis indexportfölj.

Tidigare i år tog bolaget in 8 miljoner kronor från Stena Finans, affärsängeln Bo Mattsson och Collector-grundaren Lena Apler.

I februari i år berättade bolaget för Di Digital att de hade 2 000 kunder och att 20 000 kunder krävdes för breakeven.

Finansiellt resultat 2016:

Omsättning: 271 000 kronor 

Förlust på knappt 3,6 miljoner kronor.

Affärsmodell: 

Tar ut en prenumerationsavgift av användarna på mellan 19 och 49 kronor i månaden.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Prime Pilot (NTL)
Foto:

Prime Pilot grundades 2015 lanserade sin produkt i juni i år till det tusental användare som hade föranmält sitt intresse.

Målgruppen är privatpersoner och företag med eget sparande. Pengarna placeras i olika fonder utefter spararens risknivå och horisont. Efter en tid uppdateras portföljen baserat på hur fonden har presterat.

I samband med lanseringen fyllde man även på kassan med 5 miljoner kronor från bland annat Per Westerberg, före detta talman i riksdagen och Aktiespararnas ordförande. Dessförinnan hade bland annat Vinnova investerat drygt 2 miljoner kronor.

Finansiellt resultat 2016:

Rörelseintäkter: 1,9 miljoner kronor

Resultat: 60 000 kronor

Affärsmodell:

Tar en avgift på 0,2 - 0,49 procent per år för bland annat råd och rekommendationer. 

Läs mer: Primepilot fyller på kassan och lanserar robotrådgivare

Övriga

Bolaget Lifeplan (NTL) som hör till Benify-koncernen arbetar med robotrådgivning inom tjänstepensioner. 

Stellum Kapitalförvaltning har lanserat robotrådgivaren Tieless (NTL).

Kollektiva (NTL) har lanserat en crowdsourcad tjänst för rådgivning kring PPM-sparande.

Flera etablerade aktörer på finansmarknaden som till exempel Avanza och Söderberg & Partners har olika typer av automatiserade beslutsstöd för sina kunder.  

Utländska aktörer:

Betterment

Grundades 2010 och är USA:s största fristående robotrådgivare med ett förvaltat kapital på närmare 80 miljarder kronor. 

I juli i år investerade svenska Kinnevik motsvarande drygt 530 miljoner kronor i Betterment. Redan våren 2016 investerade familjen Stenbecks investmentbolag drygt 500 miljoner kronor i robotrådgivaren som nu värderas till omkring 6,5 miljarder kronor.

Läs mer: Kinnevik satsar en halv miljard på robotrådgivare

Den senaste tiden har bolaget ändrat sin marknadsföringsstrategi för att locka mer förmögna kunder. Det verkar ha gett resultat. Sedan mars 2016 har det förvaltade kapitalet vuxit med över 135 procent, enligt Kinnevik. 

Förutom en digital investeringstjänst har Betterments kunder tillgång till finansiella rådgivare på telefon och skatteverktyg.

Wealthfront

Den amerikanska robotrådgivaren Wealthfront grundades 2008 och förvaltade i början av året drygt 40 miljarder kronor.

Investeringsteamet leds av Princeton-ekonomen Burton Malikel som har författat den klassiska investeringsboken ‘A Random Walk Down Wall Street’.

Liksom boken är Wealthfronts tes att det inte går att nå långsiktig överavkastning på aktiemarknaden genom att pricka in de bästa aktierna. Den bästa strategin blir därför att minimera kostnaderna genom passivt förvaltade produkter så som indexfonder. Det antagandet tillsammans med modern portföljteori underligger Wealthfronts automatgenererade portföljer.

I ägarledet finns bland annat riskkapitalnestorerna Marc Andreessen och Ben Horowitz.

Nutmeg 

Nutmeg som grundades 2011 är den största robotrådgivaren i Storbritannien och har dragits med växande förluster de senaste tre åren.

I november förra året tog bolaget in omkring 300 miljoner kronor från Hong Kong-baserade Convoy och 2014 tog de in omkring 300 miljoner kronor från bland annat Balderton Capital.

Bolaget använder börshandlade fonder för att bygga portföljer som baseras på investerarens riskaptit.

I början av året aviserade Nutmeg ett antal förändringar för att locka fler kunder. Bland annat sänktes avgifterna från 0,5 procent till 0,35 för större portföljer och dessutom lanserades ett antal lågkostnadsprodukter.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?