1515

Nu släpps Spotifys Clubhouse-dödare: ”Kommer spännande innehåll”

Här är Spotifys nya samtals-app. Tjänsten låter användare i 135 länder hålla i eller delta i gruppdiskussioner – live.

Streamingjätten framstår inte ha några avsikter att ta betalt av användare eller annonsörer i ett första skede, men flaggar för att de nu ser fram emot att ”lära sig av användarna”.

Daniel Ek släpper sin samtals-app Greenroom i dag.
Daniel Ek släpper sin samtals-app Greenroom i dag.

Världsfenomenet Clubhouse sparkade upp dörren för ”live” på vid gavel under vintern. Sedan dess har flera techjättar sprungit efter för att inte tappa mark inom det nya ljudformatet.

Enligt Daniel Ek är live ett format som förmodligen alla stora aktörer kommer att ha.

Nu har Spotify lanserat sin tjänst Greenroom, som smyger ut under onsdagen.

Många av Greenrooms vyer känns igen från Clubhouse, även om den visuella miljön är trogen Spotifys formspråk.
Många av Greenrooms vyer känns igen från Clubhouse, även om den visuella miljön är trogen Spotifys formspråk.

I korthet går det – precis som i Clubhouse – ut på att låta personer samtala i grupp, under ledning av en eller flera gruppledare, samt att låta vem som helst tycka till i samtalet.

Spotify kommer också erbjuda arrangören av ett samtal att spela in det som sägs för att exempelvis kunna släppa som podcast – ett annat format Spotify vurmar för.

Greenroom är en ombyggd version av den amerikanska tjänsten Locker Room som Spotify förvärvade i mars år, enligt uppgift till Dow Jones för runt en halv miljard kronor.

Precis som originalet kommer sportsnack att vara ett fokusområde, även om Greenroom vill bredda ämnena av samtal.

Appen är gratis och har heller inget lager av annonsering. Hur Spotify ska tjäna pengar på formatet framstår som ett senare problem. Bolaget kallar det därför för en ”mjuklansering”, men tanke på att varken affärsmodell eller unikt innehåll för plattformen finns från starten.

Användare kommer antingen att kunna logga in med sitt befintliga Spotify-användarnamn eller skaffa ett genom appen. Spotifys musik-app kommer att fungera som stöd för just den processen, men i övrigt är Greenroom en helt egen plattform.

”Vi kommer att ta fram spännande innehåll till plattformen som spänner från musik, kultur, och annan underhållning i tillägg till sport som Locker Room är mest känt för”, skriver Spotify i en bloggpost kring nyheten.

Clubhouse fanns under en lång tid bara till Iphones operativsystem IOS, med har sedan några veckor tillbaka också en app för Googles motsvarighet, Android.

Greenroom kommer till båda plattformarna och släpps på 135 marknader direkt.


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?