1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Nu ska vampyrerna från Malmö visa sig för resten av världen

På tisdagsförmiddagen börjar världens vampyrer att slåss på taken i Prag. Malmöspelstudion Sharkmob startades som ”det stora äventyret” och har på lite mer än fyra år vuxit från fem grundare till nästan 300 anställda. Nu ska de släppa sitt första spel.

Under tisdagen har Malmöspelstudion Sharkmob premär för sitt första spel ”Bloodhunt”. Till höger vd Fredrik Rundqvist, som precis som de andra fyra Sharkmob-grundarna har ett förflutet på Massive Entertainment.
Under tisdagen har Malmöspelstudion Sharkmob premär för sitt första spel ”Bloodhunt”. Till höger vd Fredrik Rundqvist, som precis som de andra fyra Sharkmob-grundarna har ett förflutet på Massive Entertainment.

Klockan 10.00 på tisdagen den 7 september öppnas dörrarna. Då kommer spelare från hela världen få möjligheten att vara först ut att spela den färdiga versionen av ”Bloodhunt”.

För alla rollspelsfantaster från 90-talet är spelet ”Vampire: The Masquerade” välbekant. Men nu har Malmöstudion Sharkmob förvandlat papper-och-penna-spelet från 1991 till ett högdramatiskt actionspel.

Storyn är att det precis varit ett stort vampyrmöte i Prag, men det har uppstått ett svårartat bråk mellan olika sekter och nu är det full kamp om vem som ska överleva eller inte. ”Bloodhunt” fungerar som ett klassiskt herre-på-täppan-spel där 45 vampyrer slåss om att vara den som överlever. Till sin hjälp har de olika vampyrerna olika superkrafter.

”Min favoritsuperkraft är ”prowlern” som kan skada sin fiende och sedan följa dess blodspår, men även skicka ut en fladdermus som kan lokalisera fienden. Det finns också ”the siren” som utstrålar sådan skönhet att man förblindar fienden, men kan också projicera sig själv till platser dit man vill bli teleporterad”, säger Craig Hubbard som är spelets regissör.

I början av 2017 kunde Sydsvenskan avslöja att fem av Massive Entertainments högsta chefer lämnat företaget för att starta eget under namnet Sharkmob. Sedan dess har de gått från fem personer till att nu vara över 250 anställda i ett före detta bankkontor och tobaksfabrik vid Stortorget i Malmö, men också ha en studio i London med cirka 40 anställda. 2019 köptes de upp av kinesiska världsjätten Tencent. Och nu bygger de upp en motion capture-studio på gamla Wallmans salonger på Grynbodgatan.

”Vi har gjort en femton års resa och tryckt ihop den på fyra och ett halvt år. Det hade aldrig funkat om vi inte redan hade gjort den resan en gång och visste vad vi skulle göra i varje moment”, säger Sharkmobs vd Fredrik Rundqvist.

När vi träffades 2018 sade ni att den perfekta studiostorleken var 100–140 personer och att ni hoppades att ni skulle hinna bromsa er innan ni blev större än så. Nu är ni snart 300 – vad hände?

”Jag har precis fyllt 50, men ända sedan jag startade mitt första skivbolag och satt och packade skivor så har jag kämpat, kämpat, kämpat för att nå en efterfrågan. Så när du väl kommer till den platån då folk vill jobba med dig och det kommer fantastiska idéer till nya spelprojekt och vi kan hitta finansiering till dem, då är det väldigt kontraintuitivt att tacka nej”, säger Fredrik Rundqvist.

”Vi har internt definierat det här företaget som ”Det stora äventyret”. När man då får möjligheter att göra fantastiska saker då är det väldigt svårt att säga nej”, säger Sharkmobs kommunikationschef Martin Hultberg som var en av grundarna.

Prags gator är noga researchade i ”Bloodhunt”, men man kan inte räkna med att kunna använda spelet som en turistkarta. ”Haha, du kan faktiskt navigera från landmärke till landmärke på ett korrekt sätt. Vet du vägen från Karlsbron till Astronomiska uret så kommer du att hitta rätt även i spelet, men kanske att avståndet är lite förkortat”, säger Martin Hultberg.
Prags gator är noga researchade i ”Bloodhunt”, men man kan inte räkna med att kunna använda spelet som en turistkarta. ”Haha, du kan faktiskt navigera från landmärke till landmärke på ett korrekt sätt. Vet du vägen från Karlsbron till Astronomiska uret så kommer du att hitta rätt även i spelet, men kanske att avståndet är lite förkortat”, säger Martin Hultberg.

2017 åkte Sharkmob-teamet till Prag för att researcha stadens gator. Ett år senare åkte hela teamet dit igen med uppdraget att mer detaljerat kartlägga gatorna med hjälp av fotografi och fotogrammetri. Det senare är ett sätt att fotografera 3D-objekt så att de går att använda i spelskapandet.

”Vissa i teamet gick runt och tog materialfoton, så att man kunde få exakt koll på olika materials ytor på hus och statyer. Våra level designers var mer intresserade av att få en känsla för Prag, så att de kunde planera spelet. Vissa platser så som Astronomiska uret, Karlsbron och de stora torgen är extra viktigt att de blir exakta replikor i spelet, medan vi har tagit oss lite mer friheter när det gäller sidogator”, säger Martin Hultberg.

Hur är känslan inför tisdagen?

”Jag har aldrig jobbat med ett projekt med sådana här stora insatser. Men jag har heller aldrig känt mig så lugn. Jag har jobbat i spelindustrin i 25 år, men aldrig med ett så här bra team. Det är som att vara på ett fartyg där varenda person vet exakt vad de ska göra. Dessutom säger det något om spelutvecklarkulturen i Sverige. Hade jag varit i USA nu hade det varit panik och övertidstimmar”, säger Craig Hubbard.

”Tidigare har jag behövt överge ett spel när det släpps, men här får jag möjligheten att inte bara föra bebisen in i denna värld utan även hjälpa den att växa upp till att bli stark och vital”, säger Craig Hubbard.

Vad gör du själv klockan 10 på tisdagen?

”Många av oss kommer nog att spela själva. De första dagarna är ju vår enda chans att vara bäst, sedan kommer spelarna ifatt oss och blir mycket bättre”, säger Craig Hubbard.

”Vi kommer inte att förvänta oss någon vidare produktivitet under tisdagen”, säger Martin Hultberg.

Craig Hubbard flyttade till Malmö för att börja arbeta på Massive Entertainment, men när han kom hit och märkte att många av de personerna han trodde att han skulle jobba med istället hade startat Sharkmob blev han lite besviken. ”Jag hade inte någon jättebra tid på Massive, så när det uppstod en lucka här på Sharkmob så var det perfekt för mig”, säger Craig Hubbard.
Craig Hubbard flyttade till Malmö för att börja arbeta på Massive Entertainment, men när han kom hit och märkte att många av de personerna han trodde att han skulle jobba med istället hade startat Sharkmob blev han lite besviken. ”Jag hade inte någon jättebra tid på Massive, så när det uppstod en lucka här på Sharkmob så var det perfekt för mig”, säger Craig Hubbard.Foto:Hussein El-Alaw

Vi vandrar bort till lokalen på Grynbodgatan där tidigare Wallmans salonger och dansrestaurangen Baldakinen låg. Där står nu två svärdfäktare mitt på gamla dansgolvet iklädda mörka kroppsdräkter. Det är här Sharkmobs nya motion capture-studio nu finns. Martin Jilsmark har titeln animation director och försöker ge svärdfäktarna anvisningar om hur de ska röra sig.

”Vi spelar in alla möjliga rörelser här. Allt från att springa, hoppa, svärdfajtas till rent skådespeleri där vi spelar in ansiktsrörelser. Allt för att det ska se så realistiskt som möjligt ut i spelet”, säger Martin Jilsmark.

I dagarna ska de precis byta system till ett ännu mer avancerat som ger mer exakta positioner för hur kroppen rör sig. Efter att ha spelat in rörelserna tar en animerare över och ”städar upp” så att man kan använda det i spelproduktionen.

Vad är svårast för din del?

”Att förmedla rörelsen jag har i huvudet till personen med dräkten på sig, så att man får just den rörelsen man vill ha”, säger Martin Jilsmark.

I lokalen intill sitter Ian Pearce och fotograferar en känga med avancerad fotogrammetri-teknik. Genom att placera kängan framför den automatiska kameran kan man en halvtimme senare ha en 3D-version av skon.

”Sedan tar det kanske fyra timmar att fixa till den i datorn, men på en dag har du gjort ett arbete som hade tagit månader att fixa om du skulle animera allt för hand. Här kapar vi många veckor av produktion”, säger Ian Pearce som har titeln ”senior photogrammetry artist”.

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?