1515

Nu ska Ica leverera mat direkt till ditt kylskåp

Ett nytt samarbete mellan Ica, Postnord och startupbolaget Glue innebär att dina matkassar kan lämnas direkt i kylskåpet istället för utanför dörren – utan att du själv behöver vara hemma. 

Glues vd Carl Johan Grandinson, Anders Svensson, vd på Ica Sverige och Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.
Glues vd Carl Johan Grandinson, Anders Svensson, vd på Ica Sverige och Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.Foto:Amanda Lindgren

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om de stora dagligvarubolagens ambitioner på e-handelsområdet.

Nu sjösätter Ica ett nytt projekt med mål att kunna leverera maten direkt in i ditt kylskåp – utan att du själv behöver vara hemma.

Det handlar om ett pilotprojekt som görs tillsammans med det digitala låsbolaget Glue och Postnord.

”Kunder söker förenkling och med den här lösningen behöver de inte hämta varorna, inte vara hemma när varorna levereras utan allt det sköts automatiskt från beställning till att produkterna finns hemma i kylen, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

Projektet möjliggörs genom ett samarbete med det digitala låsbolaget Glue. Genom att kunden delar ut en digital nyckel via mobilen kommer leverantören kunna ta sig hela vägen in i köket, utan att någon behöver vara hemma för att öppna ytterdörren.

”Vi har inte hittat någon liknande tjänst varken i Sverige eller internationellt så det här blir ett nytt test på alla sätt och vis”, säger Anders Svensson.

Förmodligen är det inget problem att släppa in oss innanför dörren

Den nya tjänsten kommer till en början att testas på 20 till 40 hushåll i Stockholmsområdet. Till sommaren ska projektet utvärderas.

”Testet får utvisa hur stort intresset är, men jag tror definitivt det här blir något som driver e-handeln eftersom det tar enkelheten till en ny dimension”, säger Anders Svensson.

Samarbetet öppnar upp för fler lösningar som rör leveranser av paket innanför dörren, samt för andra hushållsnära tjänster. Det är en förändring som grundarna till Glue länge har väntat på.

”Det här handlar om att förändra ett konsumentbeteende. Då är det viktigt att ha starka varumärken som Ica och Postnord i ryggen. De ger en trygghet och är ett kvitto på att det här är en genomarbetad lösning som människor litar på”, säger Glues medgrundare och vd Carl Johan Grandinson.

Foto: Amanda Lindgren
Glues digitala lås möjliggör matleverenser direkt in i kylskåpet. Foto: Amanda Lindgren.

För Postnord är tjänsten inte helt ny. Di Digital har tidigare skrivit om Volvo-projektet in-car delivery, där Postnord levererat produkter direkt till kundernas bakluckor. Att nu leverera in i folks bostäder är ytterligare ett steg i samma utveckling, enligt bolaget. 

”Släppa in någon i bakluckan är en sak men att släppa in någon i hemmet är ett stort steg och det är också mycket bekvämare. Alla har inte en Volvo men alla har en dörr”, säger Kenneth Verlage, digital affärsutvecklare på Postnord.

Det här kommer att vara en betydande del av verksamheten framöver. Vi ser en framtid där alla kommer att ha elektroniska dörrlås. I den här airbnb-generationen som vi är i nu är det förmodligen inget problem att släppa in oss innanför dörren för att ställa in saker.”

Inför julen i fjol vittnade många postombud om brist på utrymme för julklappar inhandlade på nätet. Samtidigt spår Svensk Digital Handel att e-handeln kommer att öka med ytterligare 38 procent i år. Med ökade volymer skulle en lösning med hemleveranser innanför dörren minska pressen på upphämtningsställen.

”Med det här ökar vi valfriheten men minskar också belastningen på de utlämningsställen som finns. Vi måste öka den flexibiliteten som ger konsumenten alternativ”, säger Kenneth Verlage.

Läs även: Coop lanserar smart matkasse med Gastrofy


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?