Annons

Nu ska Acast hjälpa poddarna att tjäna pengar

Svenska poddplattformen Acast lanserar en marknadsplats för podcasts. Initiativet ska ge titlar som Värvet möjlighet att tjäna pengar på andra sätt än annonser.

Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014.
Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014.Foto:Jesper Frisk

Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullat ut sin tjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. Med 32 miljoner lyssningar i månaden tar grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander nu ytterligare ett steg för att förändra poddkulturen.

Genom att erbjuda podcastproducenter att sälja exklusivt innehåll till sina lyssnare genom plattformen, vill Acast göra det möjligt för dem att tjäna pengar på annat förutom annonsintäkter. Och grundarna tror att deras affärsmodell kan komma att ge sex gånger så höga intäkter än vad annonsmodellen ger.

”Sätten att tjäna pengar på sina podcast tidigare har varit genom annonser eller premiumtjänster bakom betalväggar. Med vår modell kan podcastarna nu göra ett extra avsnitt per månad som de kan ta betalt för att lyssna på”, säger Måns Ulvestam.

De som lyssnar på podcasts, de är inte lyssnare – de är fans.

Två populära svenska poddar, ”Värvet” med Kristoffer Triumf och ”Lillelördag” med Anitha Schulman och Ann Söderlund, är bland de som kommer att satsa på det nya formatet. Även stora internationella titlar som ”Flash Forward” och ”Football Ramble” kommer att sälja podcastmaterial via Acast+, som den nya tjänsten heter.

”De som lyssnar på podcasts, som Värvet och Lillelördag, de är inte lyssnare utan de är fans. De kommer att vilja betala för att höra mer”, säger Karl Rosander.

Förutom att öka marginalerna för podcastproducenterna tror Acast-grundarna även att denna affärsmodell, som bolaget säger sig ha haft i åtanke sedan starten, kommer att kunna locka kändisar att göra egna poddar.

”Vi kan attrahera stora kändisar som inte orkar hålla på med annonsintäkter. Säg Pewdiepie exempelvis, han skulle kunna göra en podcast en gång i månaden som han kan ta betalt för, säger Måns Ulvestam.”

Läs även: Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

Risken att någon skulle sprida poddmaterialet olagligt via fildelningssajter är inte särskilt hög, menar Acasts grundare.

”Det är möjligt att någon kommer att göra det men det känns inte som någon stor fara”, säger Måns Ulvestam.”

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera