1515

Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige

Facebooks Marketplace utmanar inte bara amerikanska Craigslist och Ebay – utan också svenska vinstmaskinen Blocket. Nu lanserar Marketplace i Sverige.

Deborah Liu
Deborah Liu

Facebooks köp- och säljplattform Marketplace tågar in i Sverige och 16 andra europeiska marknader under de närmsta veckorna.

Till skillnad från exempelvis Blocket blir det gratis för användare av såväl Facebook och meddelandetjänsten Messenger att köpa och sälja varor som fotas av och laddas upp till marknadsplatsen.

Med ett geografiskt filter kan användare sedan välja att se varor inom ett särskilt område. I länder som USA, Australien och Storbritannien har Marketplace funnits sedan oktober 2016, säger Facebooks produktchef Deborah Liu.

Läs mer: Kommentar: "Vinstfesten kan vara över för Blocket”
Foto:
Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp– och säljmarknaden radikalt. Lukrativa Blocket kommer antagligen tvingas till eftergifter, skriver Di Digitals Björn Wallenberg.

”De flesta tittar på varor inom ett visst avstånd men det beror också på hur tätbefolkat området är. De flesta träffas också personligen för att genomföra affären och meddelar sedan oss att transaktionen har skett”, säger Deborah Liu.

Läs mer: Superår för FANG-bolagen – värda över 10 000 miljarder 

Facebook tar inget ansvar för att produkten är korrekt beskriven och betalningen sker allt som oftast utanför plattformen. De populäraste kategorierna för handel är enligt bolaget möbler, barnprodukter och kläder för kvinnor.

Digitala marknadsplatser är en relativt mogen bransch i Sverige. Vad ser Facebook för potential där?

”Folk vill kunna komma i kontakt med andra för att köpa och sälja. En massa personer gör redan det i privata grupper, och på andra marknadsplatser. För vår del är det kontakten mellan folk som spelar roll. Om vi är det bästa stället att komma i kontakt med någon för att köpa eller sälja något så är det toppen. Det är något användarna redan gör i privata grupper (på Facebook, reds anm.)”, säger Deborah Liu.

Facebooks intåg ställer om spelplanen för de digitala marknadsplatser som redan finns i Sverige.

För Facebook är det inte någon kärnprodukt

Den klara marknadsledaren är Blocket, norska Schibsteds kassako som i fjol omsatte 913 miljoner kronor och räknade hem drygt hälften som vinst (efter finansiella poster).

Blockets tillväxt sjönk till 7 procent mellan 2015 och 2016. För två år sedan köpte Schibsted den mobila loppis-appen Shpock, som riktar sig till yngre användare.

Läs mer: Schibsteds Blocket-utmanare Shpock lockar en halv miljon svenskar 

Blocket lockade fler än 5 miljoner unika besökare i veckan under 2016. Lika många använder Facebook varje dag, enligt bolaget.

Facebook Marketplace, som är gratis att använda, kan tvinga Blocket att slopa avgifterna för att lägga ut en annons, enligt en person med insyn i branschen.

Redan 2014 blev det gratis för användare att annonsera på Finn.no, Schibsteds norska motsvarighet till Blocket. Intäkterna kommer snarare från försäljare av dyrare objekt, som bilar och fastigheter, som betalar för att få synas på startsidan eller högt upp i sökresultaten.

Facebook kan få svårt att tjäna pengar på sin marknadsplats. De hittills populära produktkategorierna – som kläder och barnprodukter – ger knappt någon vinstmarginal, enligt Di Digitals källa.

”För Facebook är det inte någon kärnprodukt. Men de hjälper till att pressa branschen. De etablerade spelarna måste agera”, säger personen.

Läs mer: Blocket svarar: Vi står för kvalitet
Foto: Jack Mikrut.
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare", säger vd Jan Prokopec till Di Digital.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?