1515
Annons

Nu samlas techeliten i Åre: ”Inte bara hjärnan, utan även hjärtat går igång”

Omkring 800 personer är anmälda till tioårsjubilerande Åre Business Forum, som startar på onsdagen. Bland de nya inslagen för i år är att Di anordnar Impact Summit med fokus på hur teknik- och finansvärlden kan bidra till att lösa globala samhällsproblem.

Hummelliften och Hummelstugan i Åre. Till höger: Susanna Campell.
Hummelliften och Hummelstugan i Åre. Till höger: Susanna Campell.Foto:TT och Di.

Impact Summit Åre arrangeras av DI Digital tillsammans med Google GOOGL +0,04% Dagens utveckling och ingår som del i Åre Business Forum. Programmet fokuserar på socialt entreprenörskap och så kallade impact-investeringar, det vill säga investeringar som görs i bolag vars affärsidé handlar lika mycket om att lösa samhällsproblem som att tjäna pengar.

Du som inte är på plats kommer att kunna följa händelserna från Impact-scenen då allting sänds live på di.se.

”Eftersom hållbarhet är högt på allas agenda känns det som ett självklart inslag att ha Impact Summit som en egen punkt, även om temat är ett återkommande inslag även i övriga programmet”, säger Anna Magnusson, projektansvarig för Åre Business Forum.

Susanna Campbell är investerare och tidigare vd på Ratos RATO B -0,16% Dagens utveckling , samt nyligen föreslagen styrelseledamot i Kinnevik. Hon finns bland de medverkande på Impact Summit och kommer att berätta om sin resa från den traditionella finansbranschen till investeringar med inriktning på positiva samhällseffekter.

”Efter Ratos hade jag diskussioner åt olika håll, men kände att det som är så otroligt spännande med impact-investeringar är att det går att använda pengar för att förändra världen. Det är en tillkommande komponent som gör att inte bara hjärnan, utan även hjärtat går igång”, säger hon.

Läs mer: Di Digital, Norrsken och Google startar Impact Summit Åre 

Susanna Campbell har bland annat hjälpt Klarna-grundaren Niklas Adalberth att sätta upp sin investeringsfond Norrsken Foundation och är även styrelseledamot i batteribolaget Northvolt.

Niklas Adalberth deltar också på Impact Summit i ett samtal med Googles Sverigechef Anna Wikland om hur teknikbolag kan bidra till att bland annat uppnå de 17 FN-målen i Agenda 2030, som handlar om allt från att utrota svält och hunger till att skapa ökad jämställdhet och hållbar tillväxt genom innovation.

Norrsken kommer också att presentera ett nytt initiativ inom området socialt entreprenörskap under konferensen i Åre. Vidare ska en panel med experter diskutera förutsättningarna för sociala entreprenörer att få investeringar och om det offentliga stödsystemet för innovationsbolag är anpassat för sektorn. Judit Wefer från Vinnova, Karin Ebbinghaus från Almi och Tove Larsson från Norrsken deltar i samtalet.

Från regeringen kommer energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) och från oppositionen Moderaternas toppnamn i EU-valet, den tidigare partisekreteraren Tomas Tobé.

Läs mer: Se upp i backen när topparna håller hov i Åre 


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?