1515

Nu säljer Sverige mer spel än el

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa. I fjol ökade omsättningen med 35 procent till nära 9 miljarder kronor. Det är mer än värdet på den el som Sverige exporterade i fjol.

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa och visade för sjätte året i rad en sammanlagd vinst. Det visar rapporten Spelutvecklarindex från branschorganisationen Dataspelsbranschen, som släpps på onsdagen.

Branschen omsatte i fjol nära 9 miljarder kronor. Dess samlade värde, inklusive förvärv, var 26 miljarder kronor.

”Det mest glädjande är sysselsättningstillväxten och att så många olika spelutvecklare når framgångar i så många olika segment, från mobilspel, onlinespel och stora konsolspel till teknikbolag som är underleverantörer”, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen. Foto: Sofia Runarsdotter.

Störst är King, som ligger bakom spelserien Candy Crush, och Mojang med sitt Minecraft. De spelar i en egen liga försäljningsmässigt – före eftersläntrande Dice, Avalanche och Starbreeze – och är samtidigt en kassako för staten. De båda bolagen betalade tillsammans in 700 Mkr i bolagsskatt i fjol – avsevärt mer än många börsbolag.

Branschens omsättning steg med 35 procent till 8,84 miljarder kronor, vilket är mer än värdet av den el Sverige exporterade i fjol.

Samtidigt är det en betydligt lägre siffra än de föregående tre årens exempellösa framgångar där försäljningsökningarna legat på mellan 60 och 96 procent.

”Att spelbranschen börjar närma sig en omsättning på 10 miljarder gör att den inte längre kan räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin”, säger Per Strömbäck.

En viktig nyhet i rapporten är att investeringarna i branschen ökar kraftigt, både via börsen och i form av strategiska förvärv, bland annat brittiska Palringos övertagande av Göteborgsbolaget Free lunch design.

 

Spelbranschen kan inte längre räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin.

 

Mest uppmärksammat var förstås Microsofts köp av Mojang för 2,5 miljarder dollar. En affär som i rapporten jämförs med kinesiska Geelys köp av Volvo Personvagnar för 1,8 miljarder dollar: ”Digitala klossar betingade ett högre värde än den svenska industrialismens kronjuvel. Volvoaffären genomfördes 2010, Mojang grundades 2011.”

I Spelutvecklarindex ingår endast aktiebolag, men antalet nyetableringar sticker ut. Över 40 nya företag registrerades under 2014, en ökning med 25 procent till 213 stycken.

Nyanställningarna i branschen ökade med 23 procent eller 583 heltidstjänster. Det totala antalet anställda i spelindustrin, konsulter och frilansar inräknade, uppskattas vara minst 3 585 personer. Den genomsnittliga omsättningen per anställd var i fjol 2,8 miljoner kronor.

”Värt att notera att de flesta investeringar och förvärv i branschen görs av utländska aktörer. Det betyder att svenska finansaktörer och fondsparare missar stora delar av den spektakulära värdeutvecklingen som sker inom dataspel”, säger Per Strömbäck.

Mest oroande för tillfället är bristen på arbetskraft. Spelindustrin skulle kunna växa ännu snabbare om det fanns fler kompetenta och utbildade spelutvecklare. Ett annat hinder är bristen på kapital för mindre nystartade bolag. Men även etablerade företag kan ha svårt att hitta investerare, enligt Per Strömbäck.

En svaghet i rapporten är att Minecraftskaparen Mojangs siffror är från 2013. Orsaken är att färska uppgifter saknas från bolagets nya ägare Microsoft.

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?