1515

Nu rullar Model 3 ut från fabriken

Trettio pinfärska exemplar av Teslas nya Model 3 har slutligen rullat ut från fabriken. Nu ska produktionen ta fart — men den som beställer kan få vänta till slutet av nästa år.

Elon Musk, vd för Tesla.
Elon Musk, vd för Tesla.Bild:TT

 

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla har nu släppt de 30 första exemplaren av sin nya Model 3 sedan till anställda på företaget. Teslas mytomspunne vd Elon Musk, som brottats med vikande lönsamhet, visade upp den nya modellen vid ett event utanför fabriken i Fremont i Kalifornien.

Den nya modellen produceras i två versioner. En billigare som säljs för 35 000 dollar (motsvarande 284 000 kronor) och klarar drygt 35 mil på en laddning, och en dyrare med en prislapp på 44 000 dollar (motsvarande 357 000 kronor) som rullar nästan 50 mil innan batterierna måste fyllas på.

Läs även: Tesla rullar ut sin första Model 3

Andra nyheter jämfört med tidigare modeller är att Model 3 saknar instrumentpanel i klassisk mening. Vägmätaren och andra mätare återfinns i stället på en skärm som ger insidan ett mer avskalat utseende. Model 3 säljs inte heller med fysiska nycklar — bilen låses upp med ägarens mobiltelefon eller ett elektroniskt kort.

Strax över en halv miljon kunder har reserverat en Model 3 genom att betala en deposition på 1 000 dollar. Tesla Motors har lovat att producera 500 000 bilar under nästa år, det vill säga nästan sex gånger så många som under 2016. Men företagets vd Elon Musk, som framträdde utanför fabriken i samband med det första släppet, säger att nya köpare sannolikt inte kommer att få tillgång till sin bil förrän i slutet av 2018.

Läs även: Elon Musks Tesla är nu världens fjärde största bilföretag

TT / Di Digital


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?