1515

Nu peakar e-handeln – här är det jobbigast att få hem paket

Med Black Friday och julen runt hörnet är det snart rusningstid i e-butikerna – och miljontals paket ska levereras. Konsultföretaget PE har undersökt i vilka städer hemleveranserna sker allra smidigast, och vice versa.

”Jag är förvånad över att vi inte har kommit längre”, säger Nicke Rydgren, divisionschef på PE.

Paketsortering på en av Postnords kontor. Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, räknar med att Postnord kommer leverera uppemot 1,7 miljoner paket i samband med Black Friday.
Paketsortering på en av Postnords kontor. Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, räknar med att Postnord kommer leverera uppemot 1,7 miljoner paket i samband med Black Friday.Foto:Marcus Ericsson/TT

Slutet av november är den tid på året då e-handeln skjuter i höjden. Startskottet ljuder i samband med shoppingdagen Black Friday, som i år infaller fredagen den 29 november. 2018 ökade antalet Black Friday-köp med 10 procent i de svenska e-butikerna jämfört med året innan.

Rushen fortsätter ända in i juletider. Enligt Postnords beräkningar kommer ungefär var tredje julklapp vara inhandlad på internet.

”Tittar vi på förra året, från Black Friday fram till jul, såg vi en ökning med ungefär 3 till 4 procent när det kommer till paketleveranser”, berättar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på det statligt ägda Postnord.

Läs mer: Postnord: Black Friday-handeln slog prognosen

Från Black Friday fram till tisdagen efter spår Peter Hesslin att Postnord kommer att leverera mellan 1,5 till 1,7 miljoner e-handelspaket.

”Det är dubbelt så mycket gods som under en vanlig dag. Det är ett väldigt tryck.”

Hur förbereder Postnord sig?

”Det har vi gjort länge. Det handlar bland annat om hur vi jobbar ihop med de stora kunderna och deras prognoser. Sedan kommer vi bland annat ta in fler last- och distributionsbilar, ha mer personal, erbjuda hemleveranser en ytterligare dag i veckan och öppna fler utlämningsställen”, säger Peter Hesslin.

Finns det risk för förseningar?

”Visst kan det vara så, men de flesta paket kommer levereras på utsatt dag. Som värst kan det bli en dags försening, det har de flesta förståelse för.”

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.
Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.Foto:Peter Phillips

Konsultföretaget PE, som verkar inom teknik- och arkitektursektorn, har tillsammans med Kantar Sifo tagit fram de städer där hemleveranser sker smidigast ur konsumentperspektiv. Undersökningen innefattar de största 20 svenska städerna. 

Nöjdast är malmöiterna, där 78 procent av de tillfrågade upplever att det är enkelt att få sina e-handelsvaror levererade hem till dörren. Stockholm och Uppsala kommer på andra respektive tredje plats. Minst nöjda är Södertäljeborna, där bara 54 procent tycker att det fungerar smidigt. Även Karlstad och Gävle placerar sig långt ned på listan.

”Jag är förvånad över att vi inte har kommit längre. Lägsta nivån är väldigt låg”, säger Nicke Rydgren, divisionschef på PE.

Vad beror skillnaderna på?

”Just kring logistiken är det lite större städer som rankas högt, de har fler aktörer”, berättar Nicke Rydgren.

”Missnöjet kan handla om att hemleveransen sker under långa, ospecificerade tidsintervall och att leverantören inte vill lämna paket utanför dörren. Då måste man kanske stanna hemma från jobbet för att ta emot leveransen. De nya aktörerna ligger väldigt mycket längre fram här, och de finns främst i storstäderna”, fortsätter han.

Nicke Rydgren, divisionschef på konsultbolaget PE.
Nicke Rydgren, divisionschef på konsultbolaget PE.

Ur Postnords perspektiv är det främst trafiken som försvårar hemleveranser. 

”Mycket handlar om densiteten i trafiken för vår del. Sedan är det självklart andra aspekter som spelar in. Finns det någon hemma? Har vi fått portkoden?”, säger Peter Hesslin.

Nicke Rydgren ser en lösning i att anpassa framtidens bostadshus efter det faktum att svenskarna handlar en hel del via internet.

”Det finns en del tekniska lösningar, som digitala lås. Då kan leverantören lämna ditt paket hemma hos dig utan att du behöver vara hemma. Ritar man nya hus bör man se till att det finns ytor där paket kan ställas.”

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?