1515
Annons

Nu öppnar uppstickaren utestängd fondjätte för svenska sparare

Investeringsjätten Vanguard förvaltar över 50 000 miljarder kronor – men deras fonder har varit nästintill omöjliga att komma åt för svenska sparare. Det vill fintech-utmanaren Savr ändra på. ”Det är några av världens mest populära indexfonder”, säger Savrs vd Daniel Aarenstrup.

Daniel Aarenstrup är vd för Savr, vars spartjänst startade 2019 och nu öppnar upp för placeringar hos en av världens största fondbolag.
Daniel Aarenstrup är vd för Savr, vars spartjänst startade 2019 och nu öppnar upp för placeringar hos en av världens största fondbolag.

Vanguard beskrivs som världens näst största fondbolag – men den som letar efter bolagets produkter hos Avanza, Nordnet eller någon av de andra plattformarna hittar bara de börshandlade alternativen, så kallade ETF:er, vilka handlas med bankernas courtage.

Nu blir startupbolaget Savr den första svenska aktören att erbjuda de riktiga fonderna.

Den amerikanska jätten erbjuder inga provisioner vilket gjort att svenska fondmäklare aldrig haft några incitament att erbjuda Vanguard-sparande till sina kunder, menar Savr.

Läs mer: Oriflame-sonen går in som delägare i spar-appen Savr

”De har varit utestängda kan man säga. Bara genom vissa enskilda rådgivare, eller om du haft ett private banking-upplägg, har du kunnat komma åt dem”, säger Daniel Aarenstrup.

Många fondmäklare har istället startat egna indexfonder på samma sätt som Vanguard, vilka var först med det redan 1975, enligt Aarenstrup.

Savr förklarar att erbjudandet om Vanguards fonder i Sverige är en effekt av ”en delad vision om att tillhandahålla investerare fonder till så låg kostnad som möjligt”.

Fintech-utmanaren lanserade sin nya fondplattform i slutet av 2019. Bolaget erbjuder samma fonder som övriga aktörer på marknaden, men upp till halva avgiften, enligt dem själva.

Läs mer: Veteraner från EQT och Spotify lanserar fintech-app: ”Småsparare har ingen aning” 

Provisioner som Savr skulle ha fått i egenskap av mäklare av fonderna återbetalas till spararna. Affärsmodellen bygger istället på att ta en plattformsavgift på 0,09 procent.

Från början kommer Savr att erbjuda sina kunder tre Vanguardfonder; ”Vanguard US 500 Stock Index Inv USD Acc”, ”Vanguard European Stock Idx Inv EUR Acc” och ”Vanguard Global Bond Index Inv EURH Acc”.

Vanguards vicechef för Benelux och Norden, Cees Bezuijen, säger i ett uttalande att ”Vanguards hela produkterbjudande är skapat för att ge effektivitet och skalbarhet”. 

”Precis som Savr vill vi erbjuda våra fonder till lägsta möjliga kostnad för att ge kunderna de bästa förutsättningarna för lyckade investeringar. Vi är mycket glada över att samarbeta med Savr”, skriver Cees Bezuijen.

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera