1515
Annons

Nu öppnar Norrsken dörrarna för startupbolagen

Nu får startupbolagen äntligen ta klivet in i Klarna-grundaren Niklas Adalberths nya lokaler. På måndagen öppnades dörrarna för 75 bolag, varav Football Addicts, riskkapitalbolaget Backing Minds och Symposium är några av dem.

I Norrskens lokaler i de gamla spårvagnshallarna flyttar nu 75 bolag in.
I Norrskens lokaler i de gamla spårvagnshallarna flyttar nu 75 bolag in.Foto:Jesper Frisk

Det var i juni i fjol som Di Digital kunde rapportera om att Klarna-grundaren Niklas Adalberth hade sålt en del av sitt innehav i fintechjätten för att starta Norrsken Foundation.

Stiftelsen som specifikt riktar in sig på att finansera techbolag med ett samhällsförbättrande syfte, har under de senaste månaderna gjort sina lokaler i de gamla spårvagnshallarna inflyttningsbara. Nu står huset ett stenkast från Stureplan i Stockholm klart. 

Foto: je

Norrskens Foundation sitter i de gamla spårvagnshallarnas lokaler. 

”Det finns två syften med huset. Det ena är att skapa ett kreativt kluster där vi för samman bolag som försöker göra världen bättre med grymma techbolag som vi inspireras av. På det viset kanske de hittar gemensamma lösningar”, säger Erik Engellau-Nilsson, nytillträdd vd för Norrsken.

”Det andra är att skapa en hajp kring socialt entreprenörskap och vi hoppas kunna skapa nästa generations rockstjärnor.” 

Foto: Jesper Frisk

Vd:n Erik Engellau-Nilsson, finanschefen Frida Siwe och projektledaren Jessica Guter ser över det sista arbetet två dagar innan lokalerna öppnas.

Läs även: Klarna-höjdare hoppar av – går till Norrsken 

På måndagsmorgonen öppnade Norrsken dörrarna till de 2 400 kvadratmeterna där färgen knappt torkat. Till en start har 200 personer på 75 bolag fått sitt medlemskap godkänt och får därmed flytta in.

”Vi valde ut de 200 bästa och det är inte bara startupbolag eller välgörenhetsbolag. Vi kommer exempelvis ha en VR-studio och en 3D-printer som man inte oftast associerar med social good men kan inspirera den typen av bolag att komma på saker som de kan göra bättre”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Foto: Jesper Frisk

Just Arrived är ett av bolagen som flyttar in.

Bland de 75 bolag som tar plats hos Norrsken finns bland andra Göteborgs Football Addicts, vårdbolaget Doctrin, FN:s utvecklingsprogram UNDP, techkonferensen Symposium, Hans Roslings Gapminder och det H&M-backade riskkapitalbolaget Backing Minds.

Läs även: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan 

Även bolag som Norrsken har investerat har hyrt in sig. Däribland finns arbetsförmedlaren Just Arrived och integrationsappen Welcome App med. 

Foto: Jesper Frisk

I den så kallade ”parken” sätter sig medlemmarna och arbetar där det passar.

I det öppna landskapet i mitten av lokalen, som Norrsken kallar parken på grund av arkitekturen och de många växterna, kommer medlemmarna att sitta och arbeta sida vid sida. Endast ett fåtal bolag med höga säkerhetskrav kommer att har separata arbetsrum. Därutöver kommer de övriga mötesrummen, kontorsutrymmena och tysta avdelningar delas av alla medlemmar. 

”Här har vi också ett meditationsrum och ett barnrum i fall man behöver ta med sig sitt barn till arbetet vid enstaka tillfällen”, säger Erik Engellau-Nilsson när han visar oss runt. 

Foto: Jesper Frisk

Norrsken har ett barnrum ifall att någon av medlemmarna skulle behöva ta med sig sina barn. 

Läs även: Här flyttar bemanningsappen Just Arrived in 

Trots att Norrsken nu äntligen har slagit upp dörrarna så är lokalerna ännu inte helt färdiga. Bland annat är det allmänna kaféet, som ska rymmas vid ingången, fortfarande bara ett skal. 

”Det här är lite av en betalansering. Tanken är att på sikt kunna flytta in 400 medlemmar men vi börjar med 200 för att se var friktionspunkterna är,” säger Erik Engellau-Nilsson.

Foto: Jesper Frisk

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera