1515

Nu minskar Facebook i Sverige för första gången - så påverkas e-handeln

För första gången minskar Facebooks popularitet i Sverige. Men svenska e-handlare bör inte vara oroliga, enligt Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
”Det gäller att ha örat mot marken”, säger han.

Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

De senaste fem åren har svenskarnas misstro till storbolag som Facebook FB 0% Dagens utveckling och Google GOOGL 0% Dagens utveckling vuxit. Runt 50 procent av svenskarna uppger att de känner en oro över att dessa bolag tummar på den personliga integriteten på nätet. Det är en ökning med 17 procentenheter sedan 2015. 

Det slår den färska rapporten Svenskarna och internet fast, som årligen tas fram av Internetstiftelsen. 

”Det svenska internetanvändandet har mognat, och folk reflekterar mer över vad de gör på nätet och vad det får för konsekvenser. Tillväxtboomen är över. Nu handlar det mer om konsolidering”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Läs mer: Twitter använde personuppgifter för riktad reklam 

Som bakgrund till ökningen nämns bland annat Cambridge Analytica-skandalen, som gjort fler medvetna om hur personlig data kan missbrukas av stora bolag. 

Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans.

För första gången tappar Facebook dagliga användare i Sverige. När samma sak hände i USA i fjol föll aktien med flera procent. Skulle kurvan fortsätta nedåt riskerar den att påverka en viktig plats för svensk näthandel. 

Men Per Ljungberg, vd på intresseorganisationen Svensk Digital Handel, är inte orolig över att svenskarnas sviktande förtroende riskerar att påverka e-handeln. 

”Om konsumenten inte gillar plattformen flyttar den. För e-handeln finns det ständigt flera kanaler att använda sig av för att på ett enkelt sätt nå ut. Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans, men jag ser inte att det kan hända nu. Inget tyder på det inom en nära framtid.”

Däremot ser han att svenskarnas oro ställer högre krav också på e-handlare. 

”Med digitaliseringen har makten flyttat till konsumenten, vilket gör att trygghetsaspekten när det gäller e-handeln har förändrats. Dagens e-handlare måste kunna svara på hur den enskildes data används, hur lagstiftningen ser ut och ha stenkoll på GDPR.” 

Vill man som företag finnas på en plattform som folk litar mindre och mindre på? 

”Jag tror att det gäller att ha örat mot marken. Som e-handlare vill man vara relevant för konsumenten och finnas där de är. Jobbar man datadrivet får man snabbt feedback och kan agera därefter.” 

En av anledningarna till svenskarnas ökade skepsis är enligt Måns Jonasson att folk tröttnat på den riktade annonseringen på nätet. Till exempel kan en sökning på Google under förmiddagen resultera i återkommande reklam för en specifik produkt resten av dagen på Facebook. 

Per Ljungberg ser fortsatt fokus på riktad reklam från svenska e-handlare. 

”Styrkan med Google och Facebook är att kunna jobba personifierat, vilket konsumenterna uppskattar om det är bra. Trenden med att jobba datadrivet lär fortsätta öka.” 

Läs mer: Mångmiljardböter kan vänta för Facebook och Twitter 

Måns Jonasson påpekar att det minskande intresset för Facebook är marginellt, även om det sticker ut att trenden för första gången bryts. 

”Vi kanske har gått förbi Facebooks storhetstid, och kanske var användandet förra året så högt som det kommer att bli i Sverige. Än har det inte utkristalliserats något alternativ. Kanske dyker det upp mindre sociala nätverk som är mer nischade, kanske blir det en återgång till hur webben var på 1990-talet. Vi får se vad effekten blir.”

 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?