1515

Nu lanseras deras gratisapp för egenanställda

Startupbolaget Red Flag lanserar en gratisapp för folk som knäcker extra som egenföretagare. Bakom bolaget står bland annat Mr Greens grundare Mikael Pawlo. 

Red flags grundare Mikael Pawlo och dess informationschef Stina Reutercrona. Foto: Joey Abrait, red flag.
Red flags grundare Mikael Pawlo och dess informationschef Stina Reutercrona. Foto: Joey Abrait, red flag.

Nystartade Red Flag vill erbjuda tjänster som gör det enklare för personer att jobba som egenföretagare. Nu lanserar man sin första tjänst: En gratisapp med vilken personer som har utfört tjänster enkelt kan skicka en faktura, utan att behöva starta ett företag.

Red Flag (NTL) hanterar sedan sociala avgifter, bokföring och skatter och den som gjort jobbet får ut en regelrätt pensionsgrundande lön.

”Vår första tjänst är i linje med andra tjänster för så kallade egenanställda. Skillnaden är att vår tjänst är gratis. Framåt våren ska vi lansera andra tjänster som gör det lättare att vara och bli småföretagare”, säger Stina Reutercrona, informationschef Red Flag.

Red Flag tog under hösten in närmare 36 miljoner kronor i riskkapital, vilket Di Digital rapporterade om i september. Bolaget startades av Mikael Pawlo (NTL), grundaren bakom Mr Green, Mattias Söderhielm, som har grundat Bredbandsbolaget och Citytåg, och Niklas Derouche. De startade Red Flag under 2016. Företaget finansieras även av familjen Dinkelspiel, miljardären Staffan Persson och Unibets grundare Anders Ström.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?